چکیده:
ظهور پاندمی کرونا، درگیری گسترده جوامع با آن و نبود گزینه های موثر درمانی و واکسیناسیون موجب اتخاذ سیاست های حفظ فاصله اجتماعی شده است. راهکار قرنطینه علیرغم پیامدهای مثبت در کنترل سرعت شیوع بیماری، زمینه ی محدودیت در ارائه خدمات حضوری و تداوم فعالیت کسب و کارها را فراهم کرده است. راهکارهای کنونی فناوری اطلاعات و ارتباطات برای ارائه خدمات غیرحضوری با توجه به عدم توانایی آنها در انتقال داده های حسی (بویایی، چشایی و لامسه) باعث درک ناقص از محصول و نارضایتی مشتریان کسب و کارها از بستر فضای مجازی در مقایسه با تجربه مشاهده و خرید حضوری شده است. در این مقاله ارتباطات پیوند انسانی به عنوان مفهومی نوآورانه برای مدل های کسب و کار جهت انتقال داده های حسی مکملِ دیداری و شنیداری معرفی و طرح کلیِ کسب و کارهای این حوزه و الزامات آنها مورد بررسی قرار می گیرد. با توجه به سیاست های قرنطینه ی مشاغل، الزام به حفظ فاصله اجتماعی در پاندمی کرونا، آینده ی نامعلوم این بیماری و هزینه ی پایین استقرار این فناوری به نظر می رسد مفهوم ارتباط پیوند انسانی گزینه ای مناسب برای تداوم و توسعه فعالیت کسب و کارها در دوران قرنطینه و محدودیت ارائه خدمات حضوری باشد.
The emergence of the corona pandemic, widespread conflict of communities with it and the lack of effective treatment and vaccination options has led to social distance policies. The quarantine solution, despite the positive consequences in controlling the rate of disease outbreak, has provided the basis for limiting the provision of face-to-face services and the continuity of business activities. Current information and communication technology solutions for providing remote electronic services due to their inability to transmit sensory data (olfactory, taste and tactile) cause incomplete understanding of the product and dissatisfaction of business customers with the cyberspace platform compared to the viewing experience and In-person purchase. This paper introduces human Bond communication as an innovative concept for business models to transmit complementary sensory data to complement visual and auditory sensory data, and discusses the HBC business plan and requirements. It seems that during the quarantine period and the limitation of providing face-to-face services, due to quarantine policies in businesses, the obligation to observe social distance in the corona pandemic period, the unknown future of the disease and the low cost of HBC technology deployment, the concept of Human Bond Communication is a suitable option for the continuation and development of business activities.
خلاصه ماشینی:
راهکارهاي کنوني فناوري اطلاعات و ارتباطات براي ارائه خدمات غيرحضوري با توجه به عدم توانايي آن ها در انتقال داده هاي حسي (بويايي، چشايي و لامسه ) باعث درک ناقص از محصول و نارضايتي مشتريان کسب وکارها از بستر فضاي مجازي در مقايسه با تجربه مشاهده و خريد حضوري شده است .
با توجه به سياست هاي قرنطينه ي مشاغل ، الزام به حفظ فاصله اجتماعي در پاندمي کرونا، آينده ي نامعلوم اين بيماري و هزينه ي پايين استقرار اين فناوري به نظر ميرسد مفهوم ارتباط پيوند انساني گزينه اي مناسب براي تداوم و توسعه فعاليت کسب وکارها در دوران قرنطينه و محدوديت ارائه خدمات حضوري باشد.
ارتباطات پيوند انساني بيانگر يک رويکرد جامع است که شامل همه حواس انسان براي مدلسازي يک جسم فيزيکي به يک حوزه اطلاعاتي ديجيتالي، فعال سازي و انتقال داده هاي حسيِ ديجيتالي شده از طريق سيستم هاي ارتباطي است که اين امکان را فراهم مي کند که شي ء فيزيکي توسط کاربران نهايي HBC به همان صورتي که توسط کاربر مبدا مشاهده مي شود، درک گردد(افتيخار و همکاران ٥، ٢٠١٩).
مفاهيم پايه اي و تکنولوژيهاي مربوط به جمع آوري اطلاعات حسي ، تبديل آن به داده هاي ديجيتال ، انتقال از طريق بسترهاي ارتباطي پهن باند و بازگرداني و نگاشت آن به داده هاي قابل درک توسط حواسِ انسان ، در مراکز تحقيقاتي در حال بسط و توسعه مي باشد و نمونه هاي اوليه محصولاتِ مرتبط با ارتباطات پيوند انساني در سطوح مختلفي از HBC معرفي شده اند.