چکیده:
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی خلاقیت در ارتباط با اهداف پیشرفت بر انگیزه پیشرفت در دانشجویان بود. روش: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است. نمونه مورد مطالعه شامل 220 دانشجو بود که به روش نمونه گیری خوشه ای از جامعه دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی 97- 96 انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های انگیزه ی پیشرفت هرمنس (AMQ)، مقیاس تفکر خلاق تورنس (TTCT) و پرسشنامه اهداف پیشرفت میدگلی، کاپلان و میدلتون استفاده شد. داده ها با استفاده از روش تحلیل مسیر و نرم افزار SPSS-20 و LISREL 8.54 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: نتایج تحلیل مسیر نشان داد که اهداف تبحری و اهداف رویکرد عملکرد از طریق نقش واسطه ای خلاقیت اثر غیر مستقیم مثبت و معنا داری بر انگیزه پیشرفت دانشجویان دارد. و همچنین خلاقیت اثر مستقیم، مثبت و معناداری بر انگیزه پیشرفت دانشجویان دارد. نتیجه گیری : این تحقیق نشان داد که خلاقیت می تواند در ارتباط بین اهداف پیشرفت و انگیزش پیشرفت میانجیگری کند.
Aim: The purpose of this study was to investigate the role of mediator of creativity in relation to the achievement goals on the Achievement Motivation in students. Method: This research is descriptive and correlational. The sample consisted of 220 students selected by cluster sampling from the students of the University of Mohaghegh Ardebili University in the academic year of 2017-18. To collect the data, the Hermans Achievement Motivation Questionnaire (AMQ), Torrance Tests of Creative Thinking (TTCT), and the Midgley, Kaplan, and Middleton achievement goals were used. Data were analyzed using path analysis and SPSS-20 and LISREL 8.54 software. results: Path analysis showed that the goals of mastery and the goals of the performance approach through the mediating role of creativity have a positive and significant indirect effect on the student's Achievement Motivation. As well as creativity has a direct, positive and significant effect on the student's Achievement Motivation. Conclusion: This research showed that creativity can mediate between the achievement goals and the Achievement Motivation.
خلاصه ماشینی:
یافته ها: نتایج تحلیل مسیر نشان داد که اهداف تبحری و اهداف رویکرد عملکرد از طریق نقش واسطه ای خلاقیت اثر غیر مستقیم مثبت و معنا داری بر انگیزه پیشرفت دانشجویان دارد.
Dinger, Dickhäuser, Spinath& Steinmayr Karlen, Suter, Hirt&Merki .
تحقیقات صورت گرفته در زمینه تأثیر اهداف پیشرفت بر انگیزش پیشرفت نتایج متناقضی را گزارش کرده است (الیوت و مک گرگور٢٠٠١،٣)، برخی از تحقیقات رابطه مثبت و معناداری را بین اهداف پیشرفت و انگیزه ی پیشرفت گزارش کرده اند(چرچ ،الیوت و / گیبل ٢٠٠١،٤،دوپیرات و مارین ٢٠٠٥،٥) در حالی که برخی دیگر از مطالعات حاکی از رابطه ی منفی بین این دو متغیر هستند(الیوت و چرچ ،١٩٩٧، حجازی،رستگار و قربان جهرمی،١٣٨٧)، شاید یکی از دلایل گزارشات متناقض در نظر نگرفتن مولفه های میانجی بین اهداف پیشرفت و انگیزش پیشرفت است ، به همین خاطر محققان به دنبال بررسی متغیرهای واسطه ای بر آمده اند(کوتنین هو و نومان ٢٠٠٨،٦، محسن پور، حجازی و کیامنش ،١٣٨٦).
با توجه به پیشینه مطرح شده و نتایج تحقیقات ، خلاقیت را میتوان به عنوان یکی از مولفه های میانجی بین اهداف پیشرفت و انگیزش پیشرفت عنوان کرد ولی تا کنون پژوهشی به صورت مستقیم به بررسی این مسئله نپرداخته است (گربنر٢٠٠٧،٢، حاجلو، قراملکی و / امامی،١٣٩١).
/ با توجه به آنچه گفته شد هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه ای خلاقیت بر همبستگی بین انگیزه ی پیشرفت و اهداف پیشرفت و به دست آوردن مدلی جدیدتر برای تبین انگیزه ی پیشرفت در جمعیت دانشجویان ایرانی است .
Achievement goal motivation and cognitive strategies as predictors of musical creativity among secondary school music students.