چکیده:
تردیدی در استحباب موکد داشتن زیارت امام حسین (ع) وجود ندارد؛ اما استحباب
زیارت حضرت در روز اربعین ب هطور ویژه، به تحلیل دقیق فقهی احتیاج دارد؛ هرچند
زیارت اربعین از جنبه های مختلف تاریخی، سیاسی، اجتماعی و.... در کتاب ها و مقالات
متعدد بررسی شده است، اما جنبه فقهی آن کمتر مورد توجه قرار گرفته است. ازای نرو در
این مقاله، سه مبحث حکم اصل زیارت اربعین، حکم پیاده روی در زیارت امام حسین (ع)
و حکم پیاده روی اربعین به طور ویژه، مورد بررسی قرار گرفته است. پس از بررسی ادله
گوناگون، ب هویژه روایات و تحلیل سندی و دلالی آنها، استحباب زیارت اربعین به طور ویژه
و افضلیت زیارت پیاده بر زیارت سواره بررسی شده است. همچنین در پایان، رجحان و
فضیلت پیاده روی اربعین بر فرض عدم تمامیت ادله در دو مبحث گذشته به حکم
ثانوی و از باب تعظیم شعائر، ایجاد خشم در دشمنان، مصداق عزاداری بر امام حسین (ع)
یا تبلیغ اسلام ناب محمدی (ص) اثبات شده است.
There is no doubt about the emphasized recommendation of Imam Hussein
(a.s) Ziyarah, but making Ziyarah specially on the day of Arba’een needs a
detailed juridical analysis. Although the Arba’een Ziyarah has been studied
from different aspects of historical, political, social, etc. in books and numerous
articles, but it has been paid less attention in juridical aspects. So in
this article three following topics have been studied: the juridical rule of the
very Arba’een Ziyarah, rule of walking for making Ziyarah of Imam Hussein
(a.s), and rule of walking for Arba’een Ziyarah in particular. After reviewing
various reasons, especially the traditions and analysis of their documents and
indications, the recommendation of Arba’een Ziyarah in particular and superiority
of Arba’een Ziyarah on foot has been investigated. Finally, superiority
and excellence of walking for Arba’een Ziyarah - on the assumption of incompleteness
of the past two discussions- could be proven upon the reasons like
secondary sentences, respecting rituals, making anger at the enemies, mourning
for Imam Hussein (a.s), and preaching pure Muhammadi Islam.