چکیده:
این پژوهش که به بررسی فقهی و حدیثی اعمال مسجد کوفه و سهله م یپردازد،
اعمال عبادی این دو مسجد شریف را با دیدگاه دخیل بودن مکا نهای خاصی
از مسجد در صحت یا کمال عمل، بازپژوهی م یکند. درباره مکان های خاصی از
مسجد کوفه، اعمال و ادعیه ای با نص صحیح یا معتبر وجود دارد که بیانگر توجه و
اهمیت عبادت در آن مکان، نزد امام معصوم (ع) و نشانگر آن است که انجام عبادت
در این مکا نها، باعث کمال عمل عبادی است و ثواب تام را به دنبال دارد. اما در
مورد قسم تهای دیگر مسجد کوفه و تمامی مسجد سهله، دلیل روشنی بر وجود
ویژگی ممتاز مکانی در آنها یافت نشد.
همچنین، انجام عبادت در مکان های منسوب به امامان معصوم(ع) و انبیا در این
دو مسجد، مشروط به یقینی بودن انتساب و اثبات عبادت مکرر معصوم (ع) در
آن محل، در کمال عمل تاثیر دارد و اقتدا به سیره عملی معصومان(ع) محسوب
میشود . اما با فرض یقینی بودن انتساب و عدم اثبات تکرار عبادت معصومان(ع)
عبادت در آن مکان خاص، فقط از باب تبرک، توجیه پذیر است.
The present research deals with Fiqhi-Hadithic study of practices of Great Mosque of Kufa and Al-Sahlah Mosque and reviews the way to accomplish religious practices at these two glorious mosques as specific locations in the mosques affect correctness or perfection of a practice. According to narrations related to these mosques, there are special practices and supplications at definite locations in Kufa Mosque by authenticate or accurate narrations that indicate the importance of worship at these locations to infallible Imams and also emphasize that accomplishment of worships at these locations affects perfection of acts of worship and gaining full reward. But about the other parts of Kufa Mosque and all parts of Al-Sahlah Mosque there is no clear evidence for specific locations to worship in these mosques. Accomplishment of worships at the places attributed to prophets and infallible Imams in the mosques, on both conditions of certainty of attribution and proof of frequent accomplishment of worship by infallible Imams at these locations, affects the perfection of practice and it is considered as following practical life of the infallibles, but in the case that frequency of worship at the locations by the infallibles isnt proved, assuming certainty of attribution, accomplishment of worship at the locations could only be for the sake of seeking blessing.