چکیده:
تحقیق حاضر با هدف طرح ریزی برنامه راهبردی گردشگری ورزشی مشهد با استفاده از مدل ترکیبی فیلیپس انجام شد. روش ترکیبی مدل فیلیپس یک مدل برنامه ریزی استراتژیک است. بدین صورت که در ابتدا هر واحد اهداف بلندمدت خود را بیان می کند و سپس استراتژی های لازم جهت رسیدن به اهداف را مشخص می کند. در نهایت قبل از اجرای این استراتژی ها در مواجهه با عوامل داخلی و خارجی ارزیابی میگردند و درصورت تطابق، برنامه ریزی برای آنها انجام می شود و در غیر این صورت حذف یا اصلاح می گردند. روش تحقیق آمیخته بود که در حوزه مدیریت راهبردی، از نوع مطالعات راهبردی بود. گردآوری داده ها برای تعیین اهداف تحقیق به صورت مطالعه اسناد و مقالات در زمینه گردشگری و برای تعیین استراتژی ها، روندها، توانها و امکانات گردشگری مشهد توسط مصاحبه با مدیران گردشگری، متخصصان حوزه مدیریت ورزشی و مدیران خبره سازمانهای ورزشی بود. بعد از تعیین موارد مذکور پرسشنامه ماتریسگونه در اختیار خبرگان قرار گرفت و پس از جمعآوری، 6 استراتژی به دلیل روندهای محیطی و 4 استراتژی به دلیل تواناییهای داخلی حذف شدند. همچینین اثر روندها و امکانات بر روی استراتژی ها رتبهبندی شد. در نهایت مدل تحقیق شامل 5 هدف اصلی، 11 زیر هدف و 14 استراتژی بود که برنامهریزی باید بر طبق آنها انجام شود. در یک نتیجهگیری کلی باید بیان کرد مشهد دارای توانها و قابلیتهای فراوانی است که امکان برنامهریزی راهبردی برای توسعه گردشگری ورزشی آن وجود دارد اما باید به طور گسترده به آن پرداخته شود.
The purpose of this study was to design a strategic plan for sport tourism in Mashhad using a combined Philips model. The combined approach of the Philips model is a strategic planning model, in which each unit first expresses its long-term goals and then identifies the strategies needed to achieve the goals. Finally, before implementing these strategies, they are evaluated against internal and external factors and, if appropriate, planned for them and otherwise eliminated or modified. The research method was a kind of mixed research in the field of strategic management, which was a type of strategic studies. Data collection was done to determine the aims of the study by studying tourism documents and articles and to determine Mashhad's tourism strategies, trends, capabilities and facilities through interviews with tourism managers, sports management specialists and expert managers of sports organizations. After identifying the mentioned cases, the matrix questionnaire was provided to the experts and after collection, 6 strategies due to environmental trends and 4 strategies due to internal capabilities were eliminated. It also ranked the impact of trends and opportunities on strategies. Finally, the research model consisted of 5 main goals, 11 sub-goals, and 14 strategies to plan accordingly. In conclusion, it should be noted that Mashhad has many abilities and capabilities that can be strategically planned for the development of sport tourism, but it should be dealt with extensively.
خلاصه ماشینی:
در يک نتيجه گيري کلي بايد بيان کرد مشهد داراي توان ها و قابليت هاي فراواني است که امکان برنامه ريزي راهبردي براي توسعه گردشگري ورزشي آن وجود دارد اما بايد به طور گسترده به آن پرداخته شود.
Kuscer, Mihalic & Pechlaner 4.
جدول ٣: اثر روندهاي محيطي گردشگري ورزشي مشهد بر روي استراتژيهاي پيشنهادي (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به ماتريس بالا مشاهده ميشود که استراتژيهاي S٣ (وجود خدمات اجتماعي و در دسترس بودن خدمات زيربنايي گردشگري)، S٤ (افزايش ميانگين مدت اقامت گردشگران )، S١٣ (مديريت منابع مادي و انساني)، S١٨ (منحصر بودن امکانات رفاهي گردشگري)، S١٩ (ايجاد سيستم مالي کارآمد) و S٢٣ (ايجاد باور و عزم ملي در ارکان تصميم گيري نظام براي توسعه گردشگري ورزشي و انتقال آن به جامعه و فعالان صنعت گردشگري) به دليل تأثير منفي شديد روندهاي محيطي بر آنها حذف ميشود و اين استراتژيها براي برنامه ريزي گردشگري ورزشي مشهد کاربردي ندارند.
جدول ٦: بررسي سازگاري توان موجود گردشگري ورزشي مشهد با استراتژيهاي پيشنهادي (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به ماتريس بالا مشاهده ميشود که استراتژيهاي S٨ (وجود خدمات پزشکي مؤثر در منطقه گردشگري)، S١٤ (در نظر گرفتن علائق جامعه محلي)، S٢١ (استفاده از انرژي پاک در بخش گردشگري) و S٢٢ (بهبود ايمني در خطوط هوايي و جاده اي براي افزايش سفر گردشگران ) به دليل تأثير منفي شديد امکانات داخلي بر آنها حذف ميشود و اين استراتژيها براي برنامه ريزي گردشگري ورزشي مشهد کاربردي ندارند.
در يک نتيجه گيري کلي بايد بيان کرد گردشگري ورزشي شهر مشهد داراي توان ها و قابليت هاي فراواني است که امکان برنامه ريزي بلندمدت براي توسعه آن وجود دارد اما بايد به طور گسترده به آن پرداخته شود.