چکیده:
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی تاثیر عوامل موثر بر وفاداری به برند انجام شده است. در این تحقیق به ارزیابی تاثیر تجربه
مشتری, مشارکت مشتری» وابستگی به برند و اعتماد مشتری بر وفاداری به برنده تاثیر تجربه مشتری بر مشارکت مشتری
و تاثیر مشارکت مشتری بر وابستگی به برند و اعتماد مشتری پرداخته شد. جامعه آماری تحقیق مشتریان تلفن همراه
سامسونگ,» بازه زمانی آن اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ تا مرداد ماه ۱۳۹۹ و حجم نمونه ۲۲۰ نفر انتخاب شد. ابتدا دادههای
تحقیق از طریق پرسشنامه به دو روش چاپی و الکترونیکی جمعآوری و سپس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نرمافزارهای مورد استفاده در این تحقیق spss22 smart pls2 ومیباشند. بر اساس نتایج بدست آمده روایی واگرا
همگراء پایایی ابزار گردآوری اطلاعات» برازش کلی مدل و همچنین تمام فرضیهها تایید شد. طبق نتایج آزمون فرضیهها
متغیر تجربه مشتری بر مشارکت مشتری و متغیر مشارکت مشتری بر وابستگی به برند و اعتماد مشتری تاثیر مثبت و
معناداری دارد. همچنین متغیرهای تجربه مشتری» مشارکت مشتری» وابستگی به برند و اعتماد مشتری بر وفاداری به برند
تاثیر مثبت و معناداری دارند.
خلاصه ماشینی:
وفاداری به برند موجب کسب مزیتهای بازاریابی مهمی مانند کاهش هزینه، قدرت و نفوذ تجاری بیشتر، عدم تاثیرپذیری مصرف کنندگان در برابر موضع یابی رقبا و کسب سود بیشتر میشود که در این زمینه برای سازمانها و نهادهای کشوری تنها سود مادی مطرح نیست، بلکه تمام مزیتهایی که میتواند مشتریان و مصرفکنندگان آن برند به سمت تعالی حرکت کنند و از هزاران مزیت و منافع آن در ارتقاء و پیشرفت کشور بهره مند شوند مدنظر است.
وابستگی به برند نوعی احساس قوی و مثبت نسبت به برند است که Leung Bowden Ramly and Omar Brodie نشاندهندهی علاقه مشتری نسبت به برند میباشد(لیو 1 و همکاران، 2020: 2).
وابستگی به برند تعهد رفتاری Liu Li So Giovanis and Athanasopoulou Zehir Huang Kim and chao Saif را افزایش میدهد که نشان دهندهی وفاداری به برند میباشد(لی 1 و همکاران، 2020: 186).
وفاداری مشتریان به یک برند علاوه بر تبلیغات توصیهای مثبت منجر به ایجاد موانع اساسی برای ورود رقبا به بازار، توانمندتر ساختن سازمان برای پاسخ گفتن به تهدیدات بیرونی، نائل آمدن به فروش و درآمد بالاتر و در نهایت کاهش حساسیت مشتریان به فعالیتهای بازاریابی رقبا میشود(عزیزی و همکاران، Li Park and Kim So Chinomona Tartaglione Prentice 1391: 106).
نتایج تحقیق آنها نشان میدهد کیفیت ادراک شده و وجهه برند بر وفاداری به برند تاثیر مثبت و معناداری دارد.
نتایج تحقیق آنها نشان میدهد شخصیسازی رسانههای اجتماعی بر کیفیت درک شده و وفاداری به برند تاثیر مثبت و معناداری دارد.