چکیده:
تلفیق فناوریهای دیجیتال در فرآیند یاددهی و یادگیری یک پدیده جهانی است که عمدتاً بهوسیله دولتها، در دانشگاهها، دانشکدههای علوم تربیتی و مدارس با هدف بهبود سیستم آموزشی توصیه میشوند. هرچند علیرغم قابلیتهای متعدد این فناوریها، استفاده از آنها در کلاسهای درس، جدید و بیشتر محدود به پایههای ابتدایی است. این مطالعه با رویکرد آمیخته سلسله مراتبی اکتشافی، به استخراج عوامل مؤثر در ارتقای استفاده از فناوریهای دیجیتال از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته با شرکت شش گروه سه تا پنجنفری پرداخته و با اجرای پیمایش با شرکت 457 نفر از معلمان دوره دوم ابتدایی و دبیران ریاضی اول متوسطه بهوسیله تحلیل مسیر با استفاده از مدلسازی معادله ساختاری، روابط بین عوامل را آزمون و پیشنهادهایی برای ارتقای استفاده از آنها ارائهکرده است. نتیجه اصلی این پژوهش این است که آمادگی معلم در استفاده فناوریهای دیجیتال متأثر از آمادگی مدرسه است که روی استفاده دانشآموزان از فناوریهای دیجیتال اثر مثبت و معناداری دارد.
Integrating digital technologies in teaching and learning processes is a universal phenomenon which is often recommended by governments, universities, education faculties and schools in order to improve educational systems. In spite of the capabilities of digital tools, their usage is new in classrooms and restricted to primary grades. Therefore, the present study with an exploratory sequential mixed method approach in two steps was conducted to extract influential factors that enhance the use of digital technologies. To do so, semi-structured interviews were conducted with 6 groups of from 3 to 5 primary and mathematics high school teachers, respectively. In addition, influencing factors were extracted, through the quantitative approach, survey method participating 457 people using path analysis, and the relationships amongst factors were examined and several recommendations were proposed. The main findings showed that school readiness contributed to teacher readiness and these two had statistical signification effect on student’s use of digital technologies.