چکیده:
برنامه درسی به مجموعه فرصتهای تربیتی نظاممند و طرحریزی شده و نتایج مترتب بر آنها اطلاق میشود که متربیان برای کسب شایستگیهای لازم در جهت درک و اصلاح موقعیت براساس نظام معیار اسلامی در معرض آنها قرار میگیرند تا با تکوین و تعالی پیوسته هویت خویش، مرتبه قابل قبولی از آمادگی برای تحقق حیات طیبه در همه ابعاد را به دست آورند (سند تحول بنیادین). در حقیقت مقصود از برنامه درسی مجموعهای فرصتهای تربیتی همراه با ایفای نقش موثر متربی (دانشآموز) در راستای رشد همهجانبه اوست.
برنامه درسی به مجموعه فرصتهای تربیتی نظاممند و طرحریزی شده و نتایج مترتب بر آنها اطلاق میشود که متربیان برای کسب شایستگیهای لازم در جهت درک و اصلاح موقعیت براساس نظام معیار اسلامی در معرض آنها قرار میگیرند تا با تکوین و تعالی پیوسته هویت خویش، مرتبه قابل قبولی از آمادگی برای تحقق حیات طیبه در همه ابعاد را به دست آورند (سند تحول بنیادین). در حقیقت مقصود از برنامه درسی مجموعهای فرصتهای تربیتی همراه با ایفای نقش موثر متربی (دانشآموز) در راستای رشد همهجانبه اوست. لذا به مثابه نقشهای است که مسیر یادگیری (و فراز و نشیبهای این مسیر) را از قبل از تدریس و در حین اجرا ترسیم میکند. در برنامه درسی ملی «فطرتگرایی توحیدی» بهعنوان رویکرد و جهتگیری کلان برنامههای درسی و تربیتی ذکر شده که در آن ویژگیهایی برای هر یک از عناصر اصلی تبیین شده است. از سویی نیز برنامه درسی تربیتبدنی (ذیل حوزه سلامت و تربیتبدنی) باید از این رویکرد کلان تبعیت کند. هدف تربیتبدنی اجرا و رشد دانشآموزان از طریق فعالیتهای جسمانی و بدنی است؛ جسمی که امانت الهی نزد اوست. اصولا مولفههای کرامت ذاتی (همچون عقل، علم، فطرت و اختیار) انسان را از سایر موجودات متمایز ساخته و برتری در میان موجودات جهان هستی را به او اهدا کرده است. مشارکت دانشآموزان بااراده و باانگیزه در کلاس تربیتبدنی، نمایش قابلیتها، تجارب و تواناییهای دانشآموزان در انجام فعالیتهای حرکتی در جهت هویداسازی استعدادهای بالقوه آنان، تلاش در راستای تعامل با محیط یادگیری برای حفظ و ارتقای سلامت بدن (بهعنوان امانت الهی) مصداقهایی از ویژگیهایی است که دانشآموزان بهعنوان یکی از عناصر کلیدی برنامه درسی در رویکرد فطرتگرایی توحیدی باید از آن برخوردار باشند. حال برای دستیابی به این اهداف نیازمند تبیین ویژگیهای عناصر برنامه درسی تربیتبدنی با رویکرد فطرتگرایی توحیدی هستیم که در این یادداشت به برخی از آنها اشاره میکنیم.
خلاصه ماشینی:
برنامه درسی تربیتبدنی با رویکرد فطرت گرایی توحیدی کارشناس پژوهش و برنامهریزی حوزه تربیت بدنی و سلامت (سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش دکتر محسن وحدانی ۱۳۹۹/۰۷/۲۲ / برنامه درسی به مجموعه فرصتهای تربیتی نظاممند و طرحریزی شده و نتایج مترتب بر آنها اطلاق میشود که متربیان برای کسب شایستگیهای لازم در جهت درک و اصلاح موقعیت براساس نظام معیار اسلامی در معرض آنها قرار میگیرند تا با تکوین و تعالی پیوسته هویت خویش، مرتبه قابل قبولی از آمادگی برای تحقق حیات طیبه در همه ابعاد را به دست آورند (سند تحول بنیادین).
مشارکت دانشآموزان بااراده و باانگیزه در کلاس تربیتبدنی، نمایش قابلیتها، تجارب و تواناییهای دانشآموزان در انجام فعالیتهای حرکتی در جهت هویداسازی استعدادهای بالقوه آنان، تلاش در راستای تعامل با محیط یادگیری برای حفظ و ارتقای سلامت بدن (بهعنوان امانت الهی) مصداقهایی از ویژگیهایی است که دانشآموزان بهعنوان یکی از عناصر کلیدی برنامه درسی در رویکرد فطرتگرایی توحیدی باید از آن برخوردار باشند.