چکیده:
تشخیص درست در حوزه اختلال یادگیری بسان نقشه راهی است که میتواند درمانگر را بهسوی هدف نهایی که اتخاذ روشهای درمانی و توانبخشی مناسب است رهنمون کند. ازاینرو، پژوهش حاضر با هدف مرور سیستماتیک و فراتحلیل کیفی الگوهای تشخیصی اختلال یادگیری ویژه انجام شد. با جستجو در پایگاههای اطلاعاتی داخلی و خارجی نسبت به یافتن و جمعآوری پژوهشهای مرتبط با کلید واژهها و در راستای اهدف اقدام شد که در نهایت 30 پژوهش مورد ارزیابی قرار گرفت. یافتهها حاکی از آن بود که الگوی تمایز هوشبهر- پیشرفت بیشتر بهعنوان یک روش "انتظار برای شکست" محسوب میشود. همچنین، مدل پاسخ به مداخله به دلیل ویژگیهای روانسنجی ضعیف برای تشخیص اولیه و عدمتشخیص مثبت واقعی دچار مشکل جدی است. ازاینرو، متخصصان جهت کاهش مشکلات تشخیصی این حوزه به معرفی الگوی توانمندیها و ضعفهای شناختی پرداختهاند. این الگو با فراهم کردن نیمرخهای شناختی و تحصیلی دانشآموزان در زمینه تشخیص مشکلات بالقوه یادگیری از دقت ویژهای برخوردار است و میتوان از آن جهت تمایز دانشآموزان با اختلال یادگیری ویژه از دانشآموزان با مشکلات یادگیری و کندآموز و همچنین برنامهریزی جهت انجام مداخلههای مبتنی بر نقص پردازش شناختی نیز استفاده کرد. درمجموع الگوی توانمندیها و ضعفهای شناختی با ارزیابی جامع و فراگیر از تواناییهای شناختی و تحصیلی دانشآموزان با اختلال یادگیری ویژه و با مشخص کردن مؤلفههای تشخیصی آنها میتواند به افزایش اعتبار تشخیص اختلال یادگیری ویژه منجر شود.
An accurate identification serves as the pathway that can guide the therapist towards the ultimate goal of adopting appropriate therapeutic and rehabilitation methods. Therefore, the present study aimed to systematically review and qualitative meta-analysis on the identification patterns in Specific Learning Disorder (SLD). The data in this qualitative meta-analysis was all study related to keywords and in line with the purpose of the research. 30 pieces of research were analyzed and evaluated in the present study. This study found the pattern of IQ-achievement discrepancy is more often seen as a “waiting for failure” method. Furthermore, the pattern of response to intervention has a serious problem due to poor psychometric properties for initial diagnosis and lack of true positive diagnosis. Therefore, specialists in this field have introduced a pattern of strengths and weaknesses (PSW), to reduce diagnostic problems in this field. This pattern with providing cognitive and educational profiles of students is particularly accurate in identifying potential learning difficulties, and can be used to distinguish children with SLD from children with learning problems and slow learner, and planning to perform cognitive processing-based interventions. In sum, the PSW pattern with a comprehensive assessment of cognitive and academic abilities of students with SLD and by identifying their diagnostic components can lead to increased validity of SLD diagnosis.
خلاصه ماشینی:
مرور سيستماتيک و فراتحليل کيفي الگوهاي تشخيصي اختلال يادگيري ويژه A systematic review and Qualitative meta-analysis on the Identification patterns in Specific Learning Disorder کمال پرهون Kamal Parhoon Postdoc researcher in cognitive psychology, پژوهشگر پسادکتري روان شناسي شناختي، دانشگاه خوارزمي، تهران ، Kharazmi University, Tehran, Iran.
مشکلات استفاده از روش سنتي ناهماهنگي هوشبهر- پيشــرفت عبارت اند از، عدم توانايي در تمايزگذاري بين دانش آموزان با اختلال يادگيري از دانش آموزان کم پيشــرفت ، تأکيد بيش ازحد بر نقش ضريب هوشي مبني بر اين فرض اشتباه که ضريب هوشي پيش بينيکننده کامل تواناييهاي شناختي فرد براي پيشرفت است و مترادف پتانسيل در نظر گرفته ميشود، کاربرد خودسرانه و سوءاستفاده هاي فراواني که در جاهاي مختلف در زمينه تشخيص از اين روش شــده اســت ، تمايز بين توانايي و پيشــرفت ممکن اســت ازلحاظ آماري معنادار ولي ازلحاظ باليني معنادار نباشــد، يک روش انتظار براي شکست محسوب مي شود؛ چون که براي تمايزگذاري بين توانايي و پيشرفت بايد تا رسيدن کودک به پايه سوم و چهارم ابتدايي منتظر ماند، ناحيه نقص پردازش را مشخص نميکند، در شناسايي دانش آموزان اقليت سوءتشخيص بسياري دارد و همچنين در مورد مداخله اطلاعاتي فراهم نميکند (فلانگان و همکاران ، ٢٠١٣).
پوشنه و همکاران (١٣٩١) الگوي ناهماهنگي هوشبهر-پيشرفت و مدل پاسخ به مداخله ضعف هاي زيادي در زمينه تشخيص اختلال يادگيري نشان ميدهند، ازاين رو صاحب نظران اين حوزه الگوي PSW را معرفي کرده اند.