چکیده:
پژوهش حاضر، با هدف بررسی اولویتبندی اعضای هیـأت علمی دانشگاه فرهنگیان از مسئولیتهای شغلیشان و ارزشیابی دانشجومعلمان از کیفیت عملکرد آنان انجام شد. روش پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی و جامعه آماری پژوهش شامل اعضای هیـأت علمی و دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان چهار استان(مازندران، گلستان، سمنان و گیلان) و نمونه مشتمل بر 50 عضو هیـأت علمی دانشگاه فرهنگیان و 514 دانشجومعلم بود که به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش عبارت بودند از پرسشنامههای محققساخته 1- اولویتبندی اعضای هیـأت علمی از مسئولیتهای شغلیشان و 2- پرسشنامه ارزشیابی دانشجومعلمان از کیفیت عملکرد اساتید، که روایی محتوایی پرسشنامهها توسط اساتید متخصص تائید و پایایی آنها براساس ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 72/0 و 95/0 به دست آمد. نتایج پژوهش نشان داد که از نظر اعضای هیـأت علمی مرد، تفاوتی بین ابعاد مختلف مسئولیتهای شغلی آنان وجود ندارد. امّا از دیدگاه اعضای هیـأت علمی زن، بین ابعاد مختلف مسئولیتهای شغلی آنان تفاوت وجود دارد. ارزشیابی عملکرد اعضای هیات علمی توسط دانشجومعلمان نشان داد که از نظر آنها، کیفیت عملکرد اساتید در مؤلفههای تدریس و آموزش، تحقیق و پژوهش، نظارت و راهنمایی و اخلاق یادگیری در سطح مطلوبی قرار دارد و بین اولویتبندی مسئولیتهای شغلی توسط اعضای هیـأت علمی و کیفیت عملکرد آنان در مولفههای ارزشیابی شده توسط دانشجومعلمان، رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
This study was conducted to investigate Farhangian University faculty members’ prioritization of their job responsibilities and to evaluate quality of their performance by student-teachers. The research method was descriptive survey and the statistical population of the study included all faculty members and student teachers of Farhangian University of four provinces (Mazandaran, Golestan, Semnan and Gilan) and the sample included 50 faculty members of Farhangian University and 514 student-teachers who were selected by random sampling method. The research instrument was researcher-made questionnaires: 1- Questionnaire of faculty members’ prioritization of their job responsibilities and 2- Student-teacher evaluation questionnaire of teachers' performance quality. The results showed that in the view of male faculty members, there is no difference between the different dimensions of their job responsibilities. But from the perspective of female faculty members, there is a difference between the different dimensions of their job responsibilities. Evaluation of faculty members' performance by student-teachers showed that in their view, the quality of faculty performance in the components of teaching and training, research, supervision and guidance and learning ethics is at a desirable level. Also there is a positive and significant relationship between faculty members’prioritization of their job responsibilities and the quality of their performance in the components evaluated by student-teachers.