چکیده:
هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه بین اضطراب و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر متوسطه اول
شهرستان عسلویه می باشد. روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است.
جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه ١٠٨٥ نفر از دانش آموزان دختر متوسطه اول شهرستان عسلویه
می باشد در این پژوهش از روش نمونه گیری تصادفی ساده برای تعیین نمونه مورد نظر استفاده گردید که
که با استفاده از روش کوکران و جدول مورگان ٢٨٤ نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب گردیده است. ابزار
پژوهش در این تحقیق شامل مقیاس اضطراب و پرسشنامة استاندارد پیشرفت تحصیلی فام و تیلور (١٩٩٤)
می باشد. روایی پرسشنامه ها بر مبنای دیدگاه خبرگان و پایایی آن نیز بر اساس آزمون آلفای کرونباخ مورد
سنجش قرار گرفت و بترتیب ٠. ٨٣٢ و ٠. ٨٩٧ مورد ارزیابی و محاسبه گردید که بیانگر پایایی مطلوب
پرسشنامه تحقیق می باشد. در این پژوهش از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون فریدمن جهت تحلیل
فرضیات پژوهش استفاده شده است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد بین اضطراب و خرده مقیاس های
آن (احساس گناه، تنش ارگی، ناایمنی پارانوئید، روانرنجوری و عدم انسجام خود) و پیشرفت تحصیلی
دانش آموزان رابطه منفی و معناداری وجود دارد. یعنی با افزایش مقیاس های اضطراب، پیشرفت تحصیلی
کاهش می یابد.
خلاصه ماشینی:
نتايج حاصل از اين پژوهش نشان داد بين اضطراب و خرده مقياس هاي آن (احساس گناه ، تنش ارگي، ناايمني پارانوئيد، روان رنجوري و عدم انسجام خود) و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان رابطه منفي و معناداري وجود دارد.
پژوهش حاضر جهت بررسي رابطه بين اضطراب و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان دختر متوسطه اول شهرستان عسلويه و اميدواريم راه حل هاي اجراي اين اختلال شخصيتي را پيدا کنيم .
بررسي رابطه بين اضطراب و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان دختر متوسطه اول شهرستان عسلويه / ٧٩ ٦- تبيين هاي شناختي اغلب نظريه پردازان شناختي نگر بر اين نکته تأکيد دارند که اختلال هاي اضطرابي تعميم يافته از «باورهاي نامناسب » ناشي ميشوند و فرايندهاي شناختي را به منزله محور اصلي رفتارها، فکر و هيجان تلقي کرده اند.
٣- فرضيه هاي تحقيق ١-٣- فرضيه اصلي بين اضطراب و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان دختر متوسطه اول شهرستان عسلويه رابطه ي معنيداري وجود دارد.
١-٥-آزمون فرضيه هاي اصلي بين اضطراب و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان دختر متوسطه اول شهرستان عسلويه رابطه معناداري معنيداري وجود دارد.
٨٧٨- = r)، ارتباط منفي و معناداري وجود دارد، بنابراين فرض H٠ رد شده و در نتيجه بين اضطراب و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان دختر متوسطه اول شهرستان عسلويه ، رابطه منفي و معنيداري وجود دارد.
بررسي رابطه بين اضطراب و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان دختر متوسطه اول شهرستان عسلويه / ٨٧ جدول ٧: نتايج آزمون مقايسه ميانگين رتبه ي متغيرها با استفاده آزمون فريدمن (به تصویر صفحه رجوع شود) با توجه به سطح معنيداري به دست آمده ميتوان نتيجه گرفت که بين ميانگين رتبه هاي ابعاد اضطراب تفاوت معناداري وجود دارد.