چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر هوش هیجانی بر صمیمیت زوجین می باشد. روش پژوهش حاضر به
دلیل عدم نمونه گیری احتمالی، نیمه تجربی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه
آماری این پژوهش را زوجین ارجاع داده شده به مرکز مشاوره آپادانا تشکیل می دادند. نمونه آماری این
پژوهش شامل ٣٢ زوج بود که به روش نمونه گیری غیراحتمالی در دسترس انتخاب شده و به صورت
گمارش تصادفی در گروههای آزمایش و گواه گمارده شدند. سپس گروه آزمایش مداخلات آموزشی
مربوط به تحلیل رفتار متقابل را در طی ١٠ جلسه آموزشی دریافت نمودند، در حالی که گروه گواه از
دریافت این مداخله در طول فرایند پژوهش بی بهره بود. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه
صمیمیت زوجین، سبک های عشق ورزی، هوش هیجانی و هوش معنوی بود. داده های جمع آوری شده
بوسیله تحلیل کواریانس چند و تک متغیره توسط بسته نرم افزاری SPSS20 مورد تجزیه و تحلیل قرار
گرفت. نتایج تحلیل چند متغیره نشان داد آموزش تحلیل روابط متقابل توانسته منجر به کاهش معنادار
صمیمیت زوجین، افزایش سبکهای عشق ورزی، هوش هیجانی و هوش معنوی زوجین گروه آزمایش در
مرحله پس آزمون شود (٠/٠٠١=P). طبق یافته های این مطالعه می توان گفت مشاوره گروهی به شیوه
تحلیل ارتباط متقابل، روش مناسبی برای کاهش صمیمیت زوجین، افزایش سبک های عشق ورزی، هوش
هیجانی و هوش معنوی زوجین بوده است و می توان از این روش در تغییر مولفه های روان شناختی زوجین
بهره برد.
خلاصه ماشینی:
نتايج تحليل چند متغيره نشان داد آموزش تحليل روابط متقابل توانسته منجر به کاهش معنادار صميميت زوجين ، افزايش سبک هاي عشق ورزي، هوش هيجاني و هوش معنوي زوجين گروه آزمايش در مرحله پس آزمون شود (٠٠٠١=P).
Salovey, Bedell, Detweiller, & Mayer 4.
Malouff, Thorsteinsson, Schutte, Bhullar & Rooke 12.
Lounsbury, Moffitt,Gibson, Drost & Stevenson 13.
سپس دو گروه با استفاده از پس آزمون (T٢) مورد ارزيابي قرار گرفته تا ميزان تأثير متغير مستقل (آموزش تحليل رفتار متقابل ) بر متغيرهاي وابسته (صميميت زوجين ، سبک هاي عشق ورزي ، هوش هيجاني و معنوي) سنجيده شود.
٢٩٩ تاثير هوش هيجاني بر صميميت زوجين سال چهارم ، شماره هفدهم ، پاييز ١٣٩٩ جدول (٣): تحليل کواريانس تاثير عضويت گروهي بر ميزان صميميت زوجين در مرحله پس آزمون (به تصویر صفحه رجوع شود) لذا اين نتيجه حاصل ميشود که با کنترل متغيرهاي مداخله گر، ميانگين نمرات متغير صميميت زوجين زوجين ) با آموزش تحليل روابط متقابل کاهش يافته است .
جدول (٥): تحليل کواريانس تاثير عضويت گروهي بر ميزان هوش هيجاني زوجين در مرحله پس آزمون (به تصویر صفحه رجوع شود) ٦٤ ٣٠٠ فصلنامه مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي سال چهارم ، شماره هفدهم ، پاييز ١٣٩٩ با توجه به نتايج جدول فوق ، آموزش متغير مستقل (تحليل روابط متقابل ) توانسته منجر به ايجاد تفاوت معنادار ميانگين نمرات متغير وابسته (هوش هيجاني) در مرحله پس آزمون در سطح خطاي ٠/٠٥ گردد.