چکیده:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد، مولفه ها و شاخص های الگوی نظامند آموزش مبتنی بر شایستگی کارکنان بندر شهید رجایی انجام شده است. پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر داده ها کیفی مبتنی بر روش داده بنیاد و از نظر ماهیت اجرا، توصیفی است. جامعه آماری متشکل از افراد خبرگان و مطلعین کلیدی در حوزه قلمرو موضوعی تحقیق بودند که بر اساس رویکرد آگاهانه و به روش هدفمند و گلوله برفی تعداد 12 نفر برای مصاحبه انتخاب شد. برای گردآوری داده ها از روش کتابخانه ای(سندکاوی) و روش میدانی(مصاحبه و دلفی) استفاده شد. به منظور تعیین اعتبار یافته ها از مصاحبه با افراد کانونی و تکنیک های اشباع نظری، رویه های ویژه کدگذاری و برای تعیین روایی از تکنیک های جمع آوری داده ها از منابع متعدد، تحلیل موارد منفی و انعطاف روش استفاده شد. در نهایت برای تحلیل داده ها از تکنیک کدگذاری نظری استفاده شد. نتایج بدست آمده نشان داد الگوی نظامند آموزش مبتنی بر شایستگی کارکنان بندر شهید رجایی دارای 8 بعد، 27 مولفه و 83 شاخص است که اجزای مدل پارادایمی نهایی عبارتند از: شرایط علی(محیط آموزشی)؛ شرایط مداخله گر(ویژگیهای شایستگی محور یادگیرندگان)؛ بستر و زمینه حاکم(زمینه-سازی فرایند آموزش)؛ مقوله محوری(آموزش مبتنی بر شایستگی)؛ راهبردها(تدوین مدل شایستگی و...)؛پیامدها(آموزش های اثربخش، تمایل به خودتوسعه ای و ...). آمادسازی، اموزشی، سازمانی استراج و اولیتبندی شدند. از یافتههای پژوهش این نتیجه را میتوان گرفت که ارائه راهکارها به سازمانها و طراحی،برگزاری دورههای اموزشی با پیروی از این راهکارها باعث افزایش اثربخشی سازمان میشود.
The purpose of this study was to identify the dimensions, components and indicators of model of competency-based training of Shahid Rajaee port staff. The Research is applied in terms of purpose, in terms of data is qualitative, and in terms of nature is descriptive. The statistical population consisted of key experts and informants in the subject area of the research who were selected based on informed approach and purposeful and snowball method. Data collection was done by library method (surveying) and field method (interviewing and Delphi). Interviews with focal subjects and theoretical saturation techniques, specific coding procedures, and validity of data collection techniques from multiple sources, negative case analysis, and method flexibility were used to validate the findings. Finally, theoretical coding technique was used to analyze the data. The results showed that the systematic model of competency-based training of Shahid Rajaee port staff has 8 dimensions, 27 components and 83 indicators that are the components of the final paradigm model: Causal conditions (learning environment); Interfering conditions (Competency-Based Characteristics of Learners); Contextual conditions (context of learning process); Core category (competency-based training); Strategies (Developing a Competency Model, ...); Consequences (effective training, Desire for Self-Development, etc.).
خلاصه ماشینی:
نتايج بدست آمده نشان داد الگوي نظامند آموزش مبتني بر شايستگي کارکنان بندر شهيد رجايي داراي ٨ بعد، ٢٧ مولفه و ٨٣ شاخص است که اجزاي مدل پارادايمي نهايي عبارتند از: شرايط علي (محيط آموزشي)؛ شرايط مداخله گر (ويژگيهاي شايستگي محور يادگيرندگان ) ؛ بستر و زمينه حاکم (زمينه سازي فرايند آموزش )؛ مقوله محوري (آموزش مبتني بر شايستگي) ؛ راهبردها (تدوين مدل شايستگي و ...
در نهايت ٨٣ کد/شاخص براي مدل آموزش مبتني بر شايستگي کارکنان بندر شهيد رجايي مورد تاييد قرار گرفت که در جدول شماره ٢ ارائه شده است .
در اين مرحله پژوهشگر با بهره گيري از نظرات چند نفر از خبرگان حوزه آموزش سازماني، اقدام به جمع بندي و دسته بندي شاخص ها نموده است که مولفه هاي بدست آمده در مرحله کدگذاري محوري عبارتند از: بافت و ويژگيهاي جامعه ، ويژگيهاي عقلاني و عاطفي يادگيرندگان ، شرايط پيش از آموزش ، شرايط حين دوره آموزشي، شرايط بعد از آموزش ، سازوکارهاي تشويقي و انگيزشي، فراهم بودن اطلاعات و منابع ، تدوين مدل شايستگي و تعيين شايستگيها، طبقه بندي شايستگيها، تحليل شکاف شايستگيها، اولويت بندي شايستگيها، تهيه برنامه توسعه فردي، تعيين اهداف آموزشي، تعيين محتوا، تعيين فعاليتهاي آموزشي، تدوين طرح درس ، فعاليتهاي قبل از تدريس ، فعاليتهاي حين تدريس ، فعاليتهاي بعد از تدريس ، تعيين مدل ارزشيابي و ميزان شايستگي، تعيين سطوح ارزشيابي و ابزار هر سطح ، ارزشيابي مدرس ، ارزشيابي محتواي آموزش ، ارزشيابي فرايند آموزش ، تعيين ارزشيابي تکويني، تحليل بازخوردها و نتايج ارزشيابي تکويني، طراحي برنامه اصلاحي.
Competency-based training model for human resource management and development in public sector.