چکیده:
یکی از ریسک های مربوط به سهام شرکت، نقد شوندگی سهام است. سهام دارای نقد شوندگی بالا برای سهامداران و سرمایه گذاران جذاب بوده و تقاضای آن را افزایش می دهد.نقدشوندگی سهام به عنوان یکی از معیارهای موثر بر کارایی بازار، به خصوص به لحاظ اطلاعاتی است و به شکل گسترده در بررسی عوامل موثر بر ارایه اطلاعات مفید به کار گرفته می شود. در این پژوهش به طراحی و تبین مدل نقدشوندگی سهام با توجه به مولفه رقابت محصول پرداخته شد. برای انتخاب نمونه، تمام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران از سال 1386 تا سال 1397 بررسی شده است .ده متغیر اصلی تاثیرگذار بر نقدشوندگی وارد مدل پژوهش شدند و فرضیههای پژوهش با استفاده از مدل رگرسیونی مورد آزمون قرار گرفت، سپس از طریق آموزش و یادگیری در شبکه عصبی فازی که یک روش پژوهش تحلیلی- ریاضی است، مدل نقدشوندگی سهام ارائه گردید. پیشبینی حاصل از شبکه عصبی فازی بدلیل روش جستجوی فراگیر از دقت بالایی برخوردار و مدل نهایی با ضریب تعیین تعدیل شده 77 درصد تائید گردید. بر اساس نتایج بدست آمده، نقدشوندگی به پنج عامل تاثیرگذار شامل بازده سهام، اندازه شرکت، فرصت سرمایه گذاری، شاخص هرفیندال هیرشمن، شاخص لرنر بستگی دارد.
One of the risks associated with a company's stock is liquidity. Stock with high liquidity are attractive to shareholders and investors and increase demand. Stock liquidity is one of the most effective measures of market efficiency, especially in terms of information and is widely used in examining the factors affecting the supply of useful information. in this study, we designed and explained the stock liquidity model with respect to the product competition component. To select the sample, all companies listed in Tehran Stock Exchange from 2007 to 2019 are surveyed. not eligible were removed. Ten main variables affecting liquidity based on previous research were entered into the research model and the hypotheses were tested using regression model. Then, stock liquidity model was introduced through teaching and learning in Fuzzy neural network, which is an analytical-mathematical research method. The prediction obtained from fuzzy neural network is very accurate due to the comprehensive search method and the final model is confirmed with adjusted coefficient of determination of 77%. According to the results, liquidity depends on five influential factors including stock return, firm size, investment opportunity, Herfindahl Hirschman index and Lerner index
خلاصه ماشینی:
خواجوي و همکاران [٢] هدف از مقاله آنها بررسي رابطه بين رقابت در بازار محصول و مديريت سود شرکت هاي پذيرفته شده در بازار سهام اوراق بهادار تهران است .
جدول ١ : آمار توصيفي متغيرهاي تحقيق (منبع : يافته هاي پژوهش ) نام متغير نماد متغير مشاهدات ميانگين ميانه مينيمم ماکزيمم انحراف معيار نقد شوندگي Liquidity 0,183 1,382 -1,422 0,133 0,172 1980 بازده سهام 0,263 4,033 -3,734 0,182 0,242 1980 RET اندازه شرکت SIZE 1,569 19,07 10,53 14,13 14,40 1980 ارزش دفتري به بازار 0,115 4,672 0,144 0,641 0,663 1980 B/M فرصت هاي سرمايه گذاري CE ١٩٨٠ ٠,٠٣٥ ٠,٠٢٨ ٠,٠٠٠ ٠,٧٨٢ ٠,٠٢٤ مالکيت نهادي 1980 INS 0,73 0,71 0,98 0,00 0,13 سودآوري ROE 1980 0,061 3,184 -1,494 0,33 0,42 هرفيندال – هيرشمن 1,00 0,000 0,121 0,122 1980 HHI 0,219 شاخص لرنر 0,253 0,982 -1,429 0,235 0,241 1980 LI Q توبين 0,273 8,732 0,293 1,736 1,873 1980 Q سود تقسيم شده 0,636 0,792 1980 DPS 0,00 0,395 1,00 آمار استنباطي پايايي (مانايي) داده ها براي آزمون فرضيه هاي پژوهش ابتدا ايستايي (پايايي) متغيرها با استفاده از آزمون LL بررسي گرديد.
001 / 99 يادداشت ها 1- ElBannan 2- Datta 3- Shang 4- Lai 5- Gansen, Shilvia 6-Fang 7-TranThao 8-Kale & Loon 9-White Heteroskedaicity Test 10-Variance Inflation Factor 11-Training Data 12-Test Data 13- Membership functions / 100