چکیده:
این پژوهش با هدف تعیین رابطه بین هوش معنوی با روحیهی علمی دانشجویان پرستاری شهرستان ساوه صورت گرفت. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ اجرا توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری در این پژوهش شامل دانشجویان رشته پرستاری در شهرستان ساوه بود که تعداد آنان در حدود 900نفر تخمین زده شد که از میان آنان با استفاده از جدول مورگان و روش نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 269نفر بهعنوان حجم نمونه در نظر گرفته شد. در این پژوهش به منظور گردآوری دادهها از دو پرسشنامه استاندارد هوش معنوی کینگ و دسیکو (2009) و روحیه علمی ساعتچی و همکاران (1389) بهره گرفتهشد. روایی محتوا پرسشنامه مورد تائید متخصصین قرار گرفت؛ همچنین به منظور سنجش پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که مقدار این ضریب برای هر یک از پرسشنامهها به ترتیب 95/0 و 96/0 به دست آمد. تجزیه و تحلیل اطلاعات بهدستآمده از اجرای پرسشنامه از طریق نرمافزار SPSS21 در بخش استنباطی (آزمونکولموگروف-اسمیرنوف، همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه) انجام پذیرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که بین هوش معنوی و ابعاد آن (تفکر وجودی انتقادی، تولید معنای شخصی، آگاهی متعالی و بسط حالت هشیاری) با روحیهی علمی دانشجویان پرستاری شهرستان ساوه رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.
The present study was conducted with the aim of determining the relationship between spiritual intelligence and scientific spirit of nursing students in Saveh. The research was practical in terms of objectives and correlational-descriptive in terms of data collection. The population consisted of 900 of the high school teachers in Saveh among whom 269 individuals were chosen as a sample size using Morgan table and simple random sampling method. The data related spiritual intelligence was collected by using King and Disco (2009) questionnaire and the data related to scientific spirit was collected by using and Saatchi et al. (2010) questionnaire Content validity of the questionnaire was approved by the relevant experts and scholars. Moreover, in order to investigate the reliability of the questionnaire, the Cronbach's alpha coefficient was used, which the coefficients were 0.95 and 0.96 for the questionnaires, respectively .Analysis of the obtained data was carried out through SPSS21 software in inferential (Kolmogorov-Smirnov test, Pearson correlation and multiple regression).The findings demonstrated that there was a significant and positive relationship between spiritual intelligence and its dimensions (critical thinking, creation of personal meaning, transcendental consciousness and development of consciousness mode) with scientific spirit of nursing students in Saveh.
خلاصه ماشینی:
يافته هاي پژوهش نشان داد که بين هوش معنوي و ابعاد آن (تفکر وجودي انتقادي ، توليد معناي شخصي ، آگاهي متعالي و بسط حالت هشياري ) با روحيه ي علمي دانشجويان پرستاري شهرستان ساوه رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.
مدل مفهومي پژوهش در شکل ١ ارائه شده است : (رجوع شود به تصویر صفحه) شکل ١: مدل مفهومي پژوهش (کينگ و دسيکو (٢٠٠٩)، روحيه علمي ساعتچي و همکاران (١٣٨٩)) بنابراين با توجه به نياز تحقيقاتي در خصـوص مطالعـه ي مفـاهيم هـوش معنـوي و روحيـه ي علمـي کارکنان و مسائل و مشکلات مطرح شده در اين خصوص ، اين تحقيق قصد آن را دارد که بـه بررسـي رابطه ميان هوش معنوي با روحيه ي علمي دانشجويان پرستاري در شهرستان ساوه بپردازد.
با توجه به اين مساله و با استفاده از پژوهش هاي صورت گرفته ، فرضيه هاي پژوهشي ذيل تدوين گرديد: فرضـيه اصلي ، هوش معنوي با روحيه علمي دانشجويان پرستاري شهرستان ساوه رابطه دارد.
جدول ٣: خلاصه آزمون رگرسيون جهت بررسي مؤلفه هاي هوش معنوي و روحيه علمي (رجوع شود به تصویر صفحه) نتايج جدول ٤ نشان مي دهد که ، ضرايب ثابت و متغير يعني (عرض از مبدأ و تفکـر وجـودي انتقـادي ، توليد معناي شخصي ، آگاهي متعالي و بسط حالت هشياري )، در سطح ٠/٠٥ معني دار است .
صورت آزمون هاي همبستگي : هوش معنوي (تفکر وجـودي انتقـادي ، توليـد معناي شخصي ، آگاهي متعالي ، بسط حالت هوشياري ) با روحيه علمي دانشجويان پرستاري شهرسـتان ساوه رابطه دارند.