چکیده:
سازمانهای دولتی عموماً برای حفظ و افزایش اعتماد به سبکی از رهبری نیاز دارند که علایق و نیازهای افراد را در کانون توجه قرار دهد. از طرفی اعتمادسازی یکی از مهمترین جنبههای ضروری رهبری خدمتگزار میباشد. لذا رهبری خدمتگزار میتواند راه حل مناسبی برای بیاعتمادی کارکنان در سازمانهای دولتی محسوب گردد. هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر رهبری خدمتگزار و ابعاد آن بر اعتماد سازمانی کارکنان است. جامعه آماری اداره امور مالیاتی استان خوزستان است که با روش نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 186 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی نظیر آزمون تی، آزمون کولموگروف و اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی ساده و تحلیل مسیر با استفاده از نرم افزار لیزرل استفاده شد. نتایج حاکی از تأیید تمام فرضیههای تحقیق بود. به این معنا که تمامی مولفههای رهبری خدمتگزار بر اعتماد سازمانی تاثیر دارند.
Public organizations in order to maintain and increase organizational trust generally need kinds of leadership style that focus on peoples need and interest. On the other hand, trust building is the most important aspect of servant leadership. So, servant leadership can be right solution for employees mistrust in public organizations. This paper aims to study the impact of servant leadership on employees organizational trust. Conceptual model of this research is based on literature review. Respondents of this study are selected by simple random sampling method that includes 186 employee's data analysis done through descriptive and inferential statistics like T test, K-S test, Pearson correlation, simple regression, confirmatory factor analysis and path analysis via LISREL Software. The results of this study supported all hypotheses. Results showed average levels of organizational trust and servant leadership is equal among males and females. But the average levels of organizational trust and servant leadership shown among employees in this study differ with age.
خلاصه ماشینی:
بررسي تأثير رهبري خدمتگزار بر اعتماد سازماني 1 سعيد جعفري نيا ٢ چکيده سازمان هاي دولتي عموماً براي حفظ و افزايش اعتماد به سبکي از رهبري نياز دارند که علايق و نيازهاي افراد را در کانون توجه قرار دهد.
اين تحقيق در پي پاسخ به اين سوال است که آيـا رهبري خدمتگزار بر اعتماد سازماني کارکنان اداره امور مالياتي اسـتان خوزسـتان تـأثير دارد ؟ در ايـن تحقيق ابعاد رهبري خدمتگزار طبق نظريـه پترسـون مـورد بررسـي قـرار مـي گيرنـد کـه عبارتنـد از: مهرورزي ، تواضع و فروتني ، نوع دوستي ، قابليت اعتمـاد، چشـم انـداز، خـدمت رسـاني و توانمندسـازي (دنيس ، ٢٠٠٥ : ٦٠٢) و ابعاد اعتماد نيز از ديدگاه رابينز مورد بررسي قـرار مـي گيرنـد کـه عبارتنـد از: صداقت ، روراستي ، ثبات ، وفاداري و شايستگي (رابينـز، ٢٠١٣ : ١٤٥).
آنها از آزمون همبستگي اسپيرمن براي آزمون فرضيه هاي تحقيق استفاده کردند و به اين نتيجه رسيدند که ارتباط معناداري ميان رهبري خدمتگزار و ايجاد اعتماد در سازمان وجود دارد.
جدول ٧- نتايج همبستگي پيرسون بين متغيرهاي رهبري خدمتگزار و اعتماد سازماني (رجوع شود به تصویر صفحه) از تحليل رگرسيون خطي ساده براي تعيين ميزان تأثير مستقل هر يک از اين ابعـاد بـر اعتمـاد سازماني استفاده شد که خلاصه نتايج آن در جدول ٨ ارائه شده است .
باقرسليمي و همکارانش (١٣٨٩) رابطه نقش رهبري خدمتگزار (از ديدگاه شخصيت محوري ، مردم محوري ، وظيفه محوري و فرايند محـوري ) و اعتمـاد سـازماني کارکنـان امـور ماليـاتي گيلان را بررسي کردند و به اين نتيجه رسيدند که ارتباط معناداري ميـان رهبـري خـدمتگزار و ايجـاد اعتماد در سازمان وجود دارد.