چکیده:
اهمیت و جایگاه انتظار موجب شده تا در روایات از آن به برترین اعمال امت، بافضیلتترین و بهترین عبادات و برترین جهاد امت، یاد شود. بر این اساس انتظار دارای آثار فردی و اجتماعی مختلفی استکه در حوزههای مختلف دارای تاثیر است. با شناخت آثار و ابعاد مختلف انتظار و وظایف منتظران میتوان در سیاستگذاری و برنامهریزی برای آینده جامعه اسلامی به منظور احیای تمدن اسلامی از آن کمک گرفت. از اینرو در نوشته پیشرو به این سوال پاسخ داده میشود که«از منظر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) انتظار چه آثاری دارد و منتظران دارای چه وظایفیاند؟ به این پرسش از این منظر تاکنون پاسخ داده نشده است. برای تبیین پاسخ به آثار مکتوب و منقول معظم له مراجعه گردیده و از روش توصیفی و تحلیلی بهره گرفته شده است. از مهمترین نوآوریهای این تحقیق، تبیین و تبویب آثار انتظار و وظایف منتظران براساس منظومه فکری حضرت آیتالله خامنهای(مدظله العالی) است.
The importance and position of waiting has caused it to be mentioned in the narrations as the best deeds of the ummah, with the most virtuous and best worships and the best jihad of the ummah. Accordingly, expectation has different individual and social effects that have an impact in different areas. By recognizing the effects and different dimensions of waiting and the duties of those waiting, it can be used in policy-making and planning for the future of Islamic society in order to revive Islamic civilization.
Thus, in the following article, the question is answered: "From the point of view of the Supreme Leader, what effects does he expect and what are the duties of those waiting?" This question has not been answered from this perspective so far. To explain the answer, His Holiness Leh's written and movable works have been referred to and descriptive and analytical methods have been used. One of the most important innovations of this research is the explanation and explanation of the effects of waiting and the duties of those waiting based on the intellectual system of Ayatollah Khamenei.
خلاصه ماشینی:
در نهایت در جمعبندی معنای اصطلاحی انتظار میتوان گفت: انتظار به معنای اشتیاق انسان، برای دسترسی به وضعی برتر و بالاتر است و این حالتی استکه بشر همیشه باید در خود حفظ کند و پیوسته در حال انتظار فرج الهی باشد(بیانات آیتالله خامنهای، 6/10/ 1375).
«وقتی به شما میگویند انتظار بکشید، یعنی این وضعیتی که امروز رنجتان میدهد و دلتان را به درد میآورد ابدی نیست و تمام خواهد شد؛ ببینید چقدر انسان حیات و نشاط پیدا میکند؛ این نقش اعتقاد به امام زمان( است»(بیانات آیتالله خامنهای، 17/10/1374).
حضرت آیتالله خامنهای(مدظله العالی) با تأکید بر این نکته، در اینباره میفرماید: امروز ما انتظار فرج داریم، یعنی منتظریم که دست قدرتمند عدالتگستری بیاید و این غلبه ظلم و جور را که همه بشریت را تقریباً مقهور خود کرده است، بشکند و این فضای ظلم و جور را دگرگون کند و نسیم عدل را بر زندگی انسانها بوزاند، تا انسانها احساس عدالت کنند(بیانات آیتالله خامنهای، 27/5/1387).
حضرت آیتالله خامنهای(مدظله العالی) با تأکید بر این مطلب که باور به منجی و مهدویت وجه مشترک همه مردم جهان است میفرماید: همه ادیان و مذاهب، عقیده دارند که یک منجی و یک دست مقتدر الهی در مقطعی از تاریخ خواهد آمد و در نجات بشر از ظلم و جور، معجزهگری خواهد کرد(بیانات آیتالله خامنهای، 17/10/1374).
«بشریت با عطش تمام منتظر امام زمان( است و میخواهد مهدی موعود( بیاید و چشم انتظار آنحضرت است؛ برای این استکه او بیاید تا دنیا را از عدل و داد پر کند»(بیانات آیتالله خامنهای، 17/10/1371).
این مطلب در منظومه فکری حضرت آیتالله خامنهای(مدظله العالی) نیز مورد توجه قرار گرفته و در بیانات مختلف بر آن تأکید شده است.