چکیده:
جبران خدمات نیروی انسانی در سازمانهای دانشبنیان بهدلیل نقش کلیدی آنها در توسعه فناوری کشور موضوعی بسیار حائز اهمیت است. هدف پژوهش حاضر، بررسی وضع موجود جبران خدمات و ارائه یک مدل نظام جبران خدمات در سازمانهای دانشبنیان فناوریمحور است. روششناسی این پژوهش ترکیبی است. جامعه آماری در بخش کمی شامل 220 نیروی دانشی سازمانهای دانشبنیان دانشگاه صنعتی شریف بودند که سازمان خود را ترک کرده بودند. از این تعداد، ۱۳۸ نفر به روش تصادفی بهعنوان نمونه انتخاب شدند. جامعه آماری در بخش کیفی مشتمل بر مدیران و سرپرستان سازمانهای دانشبنیان دانشگاه صنعتی شریف بودند که 30 نفر از آنها به روش گلوله برفی انتخاب شدند. برای تجریهوتحلیل دادهها در بخش کمی از آزمون تی و فریدمن و در بخش کیفی از روش تحلیل تم استفاده شد. نتایج گام کمی نشان میدهد تمامی مؤلفههای شانزدهگانه جبران خدمات که ذیل پنج بعد حقوق و دستمرد، مزایا، تعادل کار ـ زندگی، عملکرد و شناخت و فرصتهای مسیر شغلی و پیشرفت قرار دارند، پایینتر از حد متوسط ارزیابی شدهاند. درنهایت پنج مضمون فراگیر تحت عنوان «عوامل مداخلهگر درونسازمانی»، «عوامل مداخلهگر برونسازمانی»، «جبران خدمات در سازمان دانشی»، «پیامدهای فردی» و «پیامدهای سازمانی» جهت طراحی مدل نظام جبران خدمات احصا شدند.
Compensation for human resource services in knowledge-based organizations is a very essential concern due to the key role they play in the development of technology in the country. This research is intended to assess the present status of service compensation, and to propose a model of service compensation system in knowledge-based, technology-oriented organizations. This research follows a mixed method. The statistical population of the quantitative phase of the research contains 220 knowledge employees of the knowledge-based organizations of Sharif University of Technology who have left their organizations. Of these, 138 employees are randomly selected as the sample. The statistical population in the qualitative section consists of the managers and supervisors of knowledge-based organizations of Sharif University of Technology, 30 of whom are selected by snowball method. T-test and Friedman test are used for data analysis in quantitative phase of the research. For qualitative section, thematic analysis method is used. The results of the quantitative phase revealed that all sixteen components of service compensation, falling under five dimensions of “salary and wage”, “benefits”, “work-life balance”, “performance and cognition”, “career path opportunities and advancement”, were below average. Finally, five comprehensive themes including “internal intervening factors”, “external intervening factors”, “service compensation in the knowledge-based organization”, “individual consequences”, and “organizational consequences” were identified for designing a service compensation system model.
خلاصه ماشینی:
پژوهش هاي مشابه خارجي (موضوع ترک خدمت سازمان هاي دانش پايه و بررسي نقش جبران خدمات ) در اين حوزه انجام شده است که در جدول زير به طور خلاصه نشان داده شده است .
در اين پژوهش تلاش شده است که باتوجه به تمامي جنبه هاي سخت و نرم حوزه جبران خدمات و با استفاده از نظرات افرادي که سازمان را به دليل عدم رضايت از نظام جبران و خدمات ترک کرده اند، به بررسي جامع وضعيت نظام جبران خدمات در سازمان هاي دانش بنيان پرداخته و سپس از اين رهگذار مدل مطلوب طراحي شود.
مرحله کيفي پژوهش به طراحي مدل نظام جبران خدمات کارکنان دانشي در سازمان هاي دانش بنيان فناوريمحور اختصاص داشت .
Jacquart & Armstrong 189 فرهنگ خاص سازمان دانش بنيان را به عنوان عواملي مهم در برنامه ريزي و پياده سازي جبران خدمات در شرکت هاي دانش بنيان ذکر کردند که در مدل پيشنهادي حاضر نيز اين عوامل به عنوان عوامل مداخله گر درون سازماني احصا شده اند.
يکي از محدوديت هاي پژوهش حاضر اين است که جهت بررسي وضع موجود نظام جبران خدمات تنها از ديدگاه نيروهاي دانشي که سازمان را ترک کرده اند، استفاده کرده است .
International Journal of Management Reviews, 14(3), 217–237.
CEO gender, executive compensation and firm performance in Chinese-listed enterprises Original Research Article, Pacific-Basin Finance Journal, 21(1), 1136-1159.
Journal of Management and Marketing Research, 3(1), 24-34.
International Journal of Hospitality Management, 34(41), 372-383.
International Journal of Hospitality Management, 34(41), 372-383.
Journal of Hospitality Marketing & Management, 27(1), 106-126.
International Journal of Contemporary Hospitality Management, 26(1), 107–129.
International Journal of Contemporary Hospitality Management, 26(1), 107–129.
International Journal of Contemporary Hospitality Management, 26(1), 107–129.