چکیده:
پژوهش حاضر با هدف آسیبشناسی اجرای کارورزی رشته حقوق در مقطع کارشناسی اجرا شده است. روش این پژوهش ترکیبی بود. در بخش کیفی با 28 نفر از متخصصان، اعضای هیات علمی دانشگاه اصفهان، شاغلان حوزه حقوق و دانشجویان تحصیلات تکمیلی مصاحبه شد. جامعه آماری بخش کمی دانشجویان سال تحصیلی 1397-1396 و دانشآموختگان سالهای 1396-1393 رشته حقوق بودند که به روش تصادفی طبقهای متناسب با حجم، تعداد 115 نفر انتخاب شدند. دادههای پژوهش از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه محقق ساخته جمعآوری شد. نتایج بخش کمی نشان میدهد که مهمترین مانع در اجرای موفق کارورزی، کم توجهی مسؤولان دانشگاهی نسبت به جایگاه دروس عملی و ضعف همکاری بین دانشگاه و مراکز غیردانشگاهی برای انجام کارورزی است. شرکتکنندگان در مصاحبه نیز بر جدی گرفته نشدن درس کارورزی و تعداد زیاد دانشجو در رشته حقوق به عنوان مهمترین آسیبهای اجرای کارورزی تأکید داشتند. برنامهریزان آموزشی با استفاده از نتایج این پژوهش میتوانند در جهت اصلاح برنامه درسی سایر رشتههای علوم انسانی اقدام کنند.
The present study was conducted with the aim of the pathology of internship implementation in the field of law among undergraduates. This study adopted a mixed approach. In the qualitative section, interviews were conducted with 28 experts, faculty members, lawyers, and graduate students from the University of Isfahan. The statistical population of the quantitative section of this study was students in, and graduates of 2014-2017 in psychology, 115 of whom were selected by stratified random sampling method. The data were collected through semi-structured interviews and researcher-made questionnaires. The results of the quantitative research showed that the most important obstacle in the successful implementation of the internship is the lack of attention of academic authorities to the practical courses and the lack of cooperation between the university and non-academic centers for conducting an internship course. Participants in the interview also emphasized that the internship courses are mostly ignored, and there are a large number of law students, hence the most important disadvantages of the internship. Educational planners can use the results of this study to improve the curriculum of other courses in humanities.
خلاصه ماشینی:
نتایج بخش کمّی نشان میدهد که مهمترین مانع در اجرای موفق کارورزی کمتوجهی مسئولان دانشگاهی به جایگاه درسهای عملی و ضعف همکاری بین دانشگاه و مراکز غیردانشگاهی برای انجام کارورزی است.
گنجاندن برنامههای «یادگیری همراه با کار» (work-integrated learning) در برنامۀ درسی آموزش عالی با این هدف صورت میپذیرد که با تدارک محیط برای دانشجویان دانش نظری و مهارتهای مربوطه را در دوران دانشجویی و پیش از ورود به محیط شغلی رشد دهند (Barkhuizen and Schutte 2014).
3. یافتههای پژوهش الف) یافتههای مصاحبه دیدگاه مصاحبهشوندگان دربارۀ موانع و چالشهای اجرای برنامۀ درسی کارورزی رشتۀ حقوق را میتوان در سۀ مقوله مهم شامل برنامۀ درسی دانشگاه، استاد، و محل کارورزی دستهبندی کرد که درادامه توضیح داده میشوند.
برای نمونه، مصاحبهشوندۀ شمارۀ 3 حجم زیاد اطلاعات و مباحث حقوقی را در دورۀ کارشناسی عامل مؤثری در اجرانکردن کارورزی مطرح کرد و بیان نمود: «زمان اندک دورۀ کارشناسی، خستگی دانشجو درصورت طولانیکردن دوره، و تصویب قوانین جدید مسائلی هستند که به ما اجازه نمیدهند به دروس عملی بپردازیم و همواره با کمبود زمان روبهرو هستیم؛ برای مثال، در یک ماه ممکن است ده قانون جدید دربارۀ موضوعهای مختلف مانند منابع طبیعی، حفظ تالابها و مواردی از این قبیل تصویب شود.
توزيع فراواني و درصد پاسخ شرکتکنندگان در پژوهش دربارۀ چالشهای کارورزی Table 2: Frequency distribution and response rate of research participants on internship {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} براساس جدول 2 درخصوص موانع اجرای برنامۀ درسی کارورزی رشتۀ حقوق بالاترین میانگین مربوط به حیطۀ برنامۀ درسی دانشگاه است.