چکیده:
مطالعه حاضر با هدف اعتبار بخشی الگوی برنامه درسی سواد رسانهای و ارائه الگو و بررسی دیدگاههای موجود طراحی گردیده است. روش پژوهش درگروه"تحقیق آمیخته اکتشافی" است. جامعه آماری پژوهش شامل متخصصان، و. برنامه ریزان درسی مرتبط با سواد رسانهای میباشد ودر زمینه تعیین حجم مناسب, نمونهگیری لازم به شیوه تصادفی خوشهای چند مرحلهای در بین صد نفر انجام گردید. جمع آوری اطلاعات از روش میدانی از طریق پرسشنامه و مدل برآمده ازسطح کیفی پژوهش، میباشد و جهت تعیین اعتبار به صاحب نظران عرصه سواد رسانهای ارائه گردیده است. روایی پژوهش نیز از تحلیل عاملی تاییدی و جهت تعیین پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. آمارههای کمی دردو بخش آمار توصیفی با تکیه بر جداول فراوانی، شاخصهای آماری و شاخصهای پراکندگی و در بخش استنباطی نیز، با تکیه بر اطلاعات مستخرج از بخش تحلیل محتوا، میباشد. یافتهها نشان داد که الگوی پیشنهادی برنامه درسی یادشده ازدیدگاه کارشناسان مطلوب بوده است وشاخص برازندگی تطبیقی cfi به ترتیب رتبه اول تاثیرگذاری، اختصاص به شاخص محتوا با بار عاملی960/ و رتبه دوم، شاخص اهداف آموزشی بابارعاملی 93/0 دررتبه سوم شاخص ارزشیابی با بار عاملی 91/0 و رتبه چهارم تاثیرگذاری روشهای آموزشی با بار عاملی 87/0قرار دارند. نتایج اعتبارسنجی نشان میدهد الگوی برنامه درسی سوادرسانهای دردانشگاه فرهنگیان مناسب بوده ودرسطح بالایی الگوی پیشنهادی را تایید کردند.
The present study was designed with the aim of validating the media literacy curriculum model and presenting the model and reviewing existing perspectives. The research method is in the group of "exploratory mixed research". The statistical population of the research includes specialists, and curricula related to media literacy, and in determining the appropriate volume, the necessary sampling is done in a multi-stage cluster random method among one hundred people. Took. Collecting information from the field method is through a questionnaire and a model derived from the qualitative level of the research, and has been presented to experts in the field of media literacy to determine the validity. The validity of the study was confirmed by confirmatory factor analysis and Cronbach's alpha coefficient was used to determine the reliability. Quantitative statistics in the two sections of descriptive statistics based on frequency tables, statistical indices and dispersion indices and in the inferential section based on extracted information From the content analysis section. The results showed that the proposed model of the mentioned curriculum was desirable from the point of view of experts and the index of adaptive fitness cfi was the first rank of effectiveness, assigned to the content index with a factor load of / 960 and the second rank, the educational goals index with a factor of 0.93 in the third rank of the load evaluation index. The factor is 0.91 and the fourth rank of the effectiveness of educational methods with a factor load of 0.87. The results of the validation show that the model of media literacy curriculum in Farhangian University is appropriate and they approved the proposed model at a high level.
خلاصه ماشینی:
اما مجموعه عواملی که این بستر را می سازد از فرهنگ و آداب و سنن هر جامعه گرفته شده است که خود تحت تأثیر وضعیت جغرافیای، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و آگاهی های رسانه ای در افراد جامعه است اهمیت تجهیز همه افراد به دانش و سواد رسانه ای به عنوان یکی از شمول باسوادی، واقعیت انکار ناپذیری است و والدین دانش آموزان نیز باید به این توانایی دست یابند، اما این ضرورت در خصوص معلمان به عنوان هدایت گران میلیون ها دانش آموز بیشتر احساس میشود و غفلت از آن و عدم آموزش معلمان و انتقال درست مفاهیم مربوط از طریق آنها، عواقب نامطلوبی برای نوجوانان و جوانان به دنبال دارد.
شایان ذکر است که به کارگیری روش ها و فعالیت های مناسب نقش به سزایی در یادگیری دانش آموزان دارد (هالاهان و همکاران ، ٩٥:٢٠١٥ ) اما در هرصورت بهتر است که مؤّلفه های پیشنهادی تنها با صلاحدید معلمان و در صورت تناسب با موقعیت های یاددهی ویادگیری استفاده شوند( حاجی تبار فیروزجائی و همکاران ،٢٥:١٣٩٥) پس تنها تصمیم گیرندة موقعیت تدریس معلم واستاد خواهد بود، چرا که به هیچ طریق ، امکان پیش بینی موقعیت تدریس از قبل فراهم نیست و هر موقعیت تدریس و یاددهی در نوع خود منحصر به فرد است (کیز، (2800:2010 بحث ونتیجه گیری در پاسخ به سؤال اول پژوهش اهداف برنامه درسی سوادسانه ای، بررسی ها نشان داد که هدف عمده ای که در بین اهداف برنامه درسی سواد رسانه ای از توزیع فراوانی بالایی برخوردار هست آگاهی دادن به والدین وسیاست مداران سواد رسانه است .