چکیده:
ﺗﺪاوم و ﭘﺎﯾﺪاری ﮐﺴﺐ وﮐﺎر در دﻧﯿﺎی رﻗﺎﺑﺖ ﺟﻬﺎﻧﯽ اﻣﺮوز ﺑﺪون داﺷﺘﻦ ﺳﯿﺎﺳﺖ ﺗﺤﻘﯿﻖ و ﺗﻮﺳﻌﻪ و راﻫﺒﺮدﻫﺎی ﻧﻮآوری و ﻓﻨﺎوری در ﺗﻮﺳﻌﻪ ﮐﺴﺐ وﮐﺎر اﻣﮑﺎن ﭘﺬﯾﺮ ﻧﻤﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ﻟﺬا در اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺳﻌﯽ ﺷﺪه ﭘﺲ از ﺑﯿﺎن ﻧﻘﺶ ﻧﻮآوری ﺑﺎز در ﻣﺪل ﮐﺴﺐ وﮐﺎر، روﯾﮑﺮدﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺗﺪوﯾﻦ راﻫﺒﺮدﻫﺎی ﻧﻮآوری و ﻓﻨﺎوری ﻣﻌﺮﻓﯽ ﮔﺮدﯾﺪه و ﺳﭙﺲ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﻘﺶ ﺷﺎﯾﺴﺘﮕﯽ ﻣﺤﻮری در ﺗﺠﺎری ﺳﺎزی ﻧﻮآوری ﻫﺎ، ﭼﺎرﭼﻮﺑﯽ ﺟﻬﺖ ﯾﮑﭙﺎرﭼﮕﯽ راﻫﺒﺮدﻫﺎ در ﺗﻮﺳﻌﻪ ﮐﺴﺐ وﮐﺎر ﺑﻨﮕﺎه ﻫﺎ ﻣﻌﺮﻓﯽ ﮔﺮدد. ﺑﺮ اﯾﻦ اﺳﺎس ﻣﺪل راﻫﺒﺮدی ﺗﻮﺳﻌﻪ ﮐﺴﺐ وﮐﺎر ﺑﺮ ﻣﺒﻨﺎی روﯾﮑﺮد ﺗﺮﮐﯿﺒﯽ ﻋﻘﻼﯾﯽ و ﺗﮑﻮﯾﻨﯽ ﻣﻌﺮﻓﯽ ﮔﺮدﯾﺪه ﮐﻪ در اﯾﻦ راﺳﺘﺎ ﺳﯿﺎﺳﺖ ﻫﺎی ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﮔﺬاری ﺗﺤﻘﯿﻖ و ﺗﻮﺳﻌﻪ در زﻧﺠﯿﺮه ارزش ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﺳﺘﺮاﺗﮋی ﻫﺎی ﻧﻮآوری ﻣﺸﺨﺺ ﻣﯽ ﮔﺮدد.
خلاصه ماشینی:
شرکت ها برای این کار باید مدل کسبوکار خود را باز کنند تا ایده ها و فناوری های بیرونی به سادگی در آن جریان یابند و دانش درونی بیشتری هم به بیرون راه یابد.
(شکل شماره 1) (به تصوير صفحه مراجعه شود) شکل شماره 1 : فلودیاگرام تصمیم گیری راهبردی سرمایهگذاری و مشارکت (هنری چسبرو، 2003) 3- سیاستهای سرمایهگذاری در تحقیق و توسعه یک راه برای فراگیری توسعه ها و پیشرفت های تکنولوژیک جدید در یک صنعت، این است که بخشی از تحقیق و توسعه یا تولید شرکت در محل هایی قرار داشته باشد که اثر زیاد و قابل ملاحظه ای بر توسعه محصول داشته باشند.
ازسوی دیگر طرفداران رویکرد منبع محور که مسیر درون به بیرون را برای تدوین راهبرد پیش می گیرند اعتقاد دارند که تدوین راهبرد نباید با شناسایی فرصتهای آشکار محیط خارجی شروع شود بلکه باید حول قوت و شایستگی های بنگاه شکل گیرد.
4-2- تدوین راهبرد فناوری بنگاه براساس رویکردهای تکوینی-منبع محور - عوامل تعیین کننده راهبرد فناوری از منظر برگلمن و همکاران برگلمن و همکاران (2008) کارکردهای استراژی فناوری بنگاه را بدین شکل معرفی می کنند، تعیین شایستگی های کلیدی فناورانه بنگاه که مزیت رقابتی آن را پشتیبانی می کنند، انتخاب فناوری های مورد نیاز جهت بکارگیری در محصولات نهایی در قالب طراحی محصولات کلیدی، تعیین میزان سرمایهگذاری توسعه فناوری، انتخاب روش اکتساب فناوری، تعیین زمان معرفی فناوری جدید به بازار و چگونگی مدیریت و سازماندهی مناسب فعالیت های حوزه مدیریت فناوری و نوآوری.
8- نتيجه گيري به نظر میرسد با توجه به روند تکنولوژی لازم است بنگاهها در کلیه مراحل چرخه عمر محصولات و خدمات نسبت به تعیین انتخاب روش مدیریت نوآوری متناسب با جایگاه شان در زنجیره ارزش صنعت متناسب با راهبرد های کسبوکار بنگاه خود تصمیم گیری کنند.
Keywords: Open Innovation, Innovation Strategies, Technology Management, Business Model.