چکیده:
هدف این پژوهش طراحی و اعتبارسنجی الگوی برنامه درسی تلفیقی سواد بوم شناختی در دوره ابتدایی است. برای دستیابی به این هدف در طراحی الگو با روش توصیفی – تحلیلی-تطبیقی و در اعتباریابی از تکنیک دلفی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش در طراحی الگو، شامل هشت کشور پیشرو در حوزه بومشناختی (کاستاریکا، کانادا، سوئد، نروژ، فرانسه، اتریش، کلمبیا، فنلاند) و در اعتباریابی 15 نفر از متخصصان برنامه درسی و نیز، کارشناسان حوزه بوم شناختی به صورت هدفمند بودند. الگوی مطلوب بر اساس عناصر 4 گانه برنامهریزی درسی تایلر طراحی گردید که عناصر اصلی شامل هدف (حفظ تنوع زیستی و..) محتوا (تلفیق آموزش نظری و عملی بومشناختی و..)، فعالیتهای یادگیری (فعالیتها-تکالیف پژوهش محور به صورت گروهی و..) و ارزشیابی (آزمون هوش طبیعتگرا و..) میباشند. نتایج اعتبارسنجی نشان داد که الگوی پیشنهادی از نظر متخصصان مطالعات برنامه درسی و آموزش محیط زیست مناسب بوده و این افراد الگوی پیشنهادی را در سطح بالایی تأیید کردند.
The purpose of this study is to design and validate the integrated curriculum model of ecological literacy in elementary school. To this aim, descriptive-analytical-comparative method was used in model designing phase and Delphi technique was used in validation phase. The statistical population of the study in model design included eight leading countries in the field of ecology (Costa Rica, Canada, Sweden, Norway, France, Austria, Colombia, Finland) and in the validation phase 15 specialists in curriculum as well as ecology were selected by purposeful sampling. The optimal model was designed based on the four elements of Tyler curriculum where the main elements include the purpose (conservation of biodiversity, etc.) content (combination of theoretical and practical ecological training, etc.), learning activities (activities-tasks-research-oriented As a group and) and evaluation (test of naturalistic intelligence, etc.). The validation results showed that the proposed model was suitable for curriculum studies and environmental education experts and these people approved the model at a high level.
خلاصه ماشینی:
طراحي و اعتباريابي الگوي مطلوب برنامه درسي درهم تنيده (تلفيقي ) آموزش سواد بوم شناختي در دوره ابتدايي ايران تاريخ دريافت مقاله : ١٩ /١٣٩٩/٠٥؛ تاريخ پذيرش مقاله : ١٧ /١٣٩٩/٠٨ 2 مهدي ربيعي ١ غلامرضا حاجي حسين نژاد 4 محمد عطاران ٣ عليرضا کيامنش 5 سيد محمد شبيري هدف اين پژوهش طراحي و اعتبارسنجي الگـوي برنامـه درسي تلفيقي سواد بـوم شـناختي در دوره ابتـدايي اسـت .
Suraydi 6 پژوهش هاي متعددي بيانگر کم توجهي به سواد بـوم شـناختي در آمـوزش اسـت (بشـيري اسکويي، انصاري راد و کاظمي پور، ١٣٩٤؛ خموشي بيگدلي و مظاهري، ١٣٩٨)، بـا توجـه بـه حضور فزاينده رويکردهاي متعدد برنامه هاي درسي به منظور بهبـود کارآمـدي فراگيـران ، لـزوم توجه به رويکردهاي کاربردي در زمينه آموزش سواد بوم شناختي موردنياز است .
در اين راستا پژوهش حاضر به طراحي و اعتباريابي الگوي مطلوب برنامه درسي درهم تنيده براي آموزش سواد بوم شناختي در دوره ابتدايي پرداخته است منظور از الگو، چهـارچوبي اسـت کـه بتوان با مراجعه به آن برنامه هاي درسـي آمـوزش سـواد بوم شـناختي را در قالـب برنامـه هـاي درهم تنيده ؛ طراحي، سازمان دهي و اجرا کرد.
يافته هاي به دست آمده از طريق مطالعـه هشـت کشـور کاسـتاريکا، کانـادا، سـوئد، نـروژ، فرانسه ، اتريش ، کلمبيا، فنلاند به عنوان کشورهاي پيشرو در حـوزه بوم شـناختي نشـان داد کـه عناصر الگوي مطلوب آموزش سواد بوم شناختي در برنامـه درسـي دوره ابتـدايي ايـران ، داراي ويژگيهايي در چهار عنصر برنامه درسي است .