چکیده:
هدف: هدف تحقیق حاضر، بررسی تاثیر یک دوره تمرینات ثبات مرکزی و تمرین در آب بر تعادل، انعطاف ناحیه تنه و عملکرد اندام تحتانی دختران کم توان ذهنی آموزش پذیر میباشد. روششناسی پژوهش : نمونه های تحقیق شامل 30دانش آموز دختر کم توان ذهنی آموزش پذیر مدرسه استثنایی نظام مافی میباشند که به طور تصادفی به دو گروه تجربی(20نفر) و کنترل(10نفر) تقسیم شدند. جهت اندازهگیری تعادل ایستا از آزمون اصلاح شده لک لک، تعادل پویا تست راه رفتن پاشنه به پنجه، استفاده گردید. سپس گروه تجربی به مدت 8 هفته (3جلسه در هفته) تمرینات خود را در محیط استخر انجام دادند و گروه کنترل در طول مطالعه از انجام هرگونه فعالیت اجتناب نمودند. یافتهها:یافتههای آماری نشان داد که در اندازهگیری تعادل ایستا و پویا تاثیر تمرینات ثبات مرکزی بیشتر از تمرینات در آب بود (05/0p <). در انعطاف پذیری تاثیر تمرینات در آب بیشتر از تمرینات ثبات مرکزی (05/0p <) و در عملکرد اندام تحتانی تاثیر تمرینات ثبات مرکزی بیشتر از تمرینات در آب بود (05/0p <). نتیجهگیری: در پژوهش حاضر مشاهده شد که تمرینات ثبات مرکزی و همچنین تمرینات در محیط آب باعث افزایش تعادل ایستا و پویا در کودکان کم توان ذهنی میگردد. تمرینات ثبات مرکزی از طریق تقویت عضلات عمقی بدن در ناحیه شکم، لگن و ران ها و همچنین ثبات و استحکام نواحی نام برده می تواند برای کودکان کم توان ذهنی موثر باشد.
Objective: The aim of the present study was to investigate the effect of a course of central stability training and water training on balance, flexibility of the trunk area and lower limb function of trainable mentally retarded girls. Research Methodology: The research samples included 30 female mentally retarded female students of the exceptional school of the mafia system who were randomly divided into two experimental groups (20 people) and control (10 people). Then, the experimental group performed their exercises in the pool environment for 8 weeks (3 sessions per week) and the control group avoided any activity during the study. Results: Statistical findings showed that in measuring static and dynamic balance, the effect of central stability exercises was more than water exercises (P Conclusion: It was observed that exercises for central stability as well as exercises in the aquatic environment increase static and dynamic balance in mentally retarded children. Central stability training can be effective for mentally retarded children by strengthening the deep muscles of the body in the abdomen, pelvis and thighs, as well as the stability and strength of these areas. Since central stability training does not require a lot of equipment and a large space, it can be done with the least facilities.