چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر هوش سازمانی بر یادگیری سازمانی با تاکید بر نقش میانجی مدیریت دانش
در کارکنان انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف» کاربردی و از نظر نحوة گردآوری اطلاعات توصیفی و
از نوع همیستگی و به طور مشخص مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. این مدل» یک رویکرد آماری جامع
برای آزمون فرضیههایی دربارة روابط متغیرهای مشاهدهشده و متغیرهای مکنون است. با این رویکرد»ء میتوان
قابل قبول بودن مدلهای نظری را در جوامع خاص آزمون کرد و از آنجا که پیشتر متغیرهای موجود در پژوهش-
های مدیریتی بهویژه رفتارسازمانی به صورت مکنون است» ضرورت استفاده از این مدلها روزبهروز بیشتر می -
شود. جامعة آماری تحقیق شامل کارکنان دانشگاه آزاد مشهد به تعداد ۱۶۵۱ نفر بود. از این تعداد به عنوان نمونه
۰ نفر با استفاده از نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای هوش
سازمانی (آلبرخت» ۲۰۰۳)» یادگیریسازمانی (گومژ و همکاران؛ ۲۰۰۵)» و مدیریت دانش (نوناکا و تاکوچی,
۸) بود. یافتهها نشان داد بین هوش سازمانی و یادگیری سازمانی رابطة معناداری وجود دارد؛ هوشسازمانی
تاثیر مثبتی بر مدیریت دانش دارد؛ یادگیری سازمانی تاثیر مثبتی بر مدیریت دانش دارد؛ و نقش مدیریت دانش
بهحدی قوی نیست که به عنوان یک متغیر میانجی عمل کند.
خلاصه ماشینی:
ابزارهاي پژوهش شامل پرسشنامه هاي هوش سازماني (آلبرخت ، ٢٠٠٣)، يادگيريسازماني (گومژ و همکاران ، ٢٠٠٥)، و مديريت دانش (نوناکا و تاکوچي، ١٩٩٨) بود.
com دريافت مقاله : ٩٣/٥/٦ پذيرش مقاله : ٩٣/١٠/٣ مقدمه يکي از بزرگ ترين چالش هاي مديريت در عصر حاضر اين است که چگونه مؤسساتي هوشمند خلق شوند؛ زيرا همان طور که افراد ممکن است از هوش خود استفاده نکنند، سازمان ها نيز امکان دارد نتوانند هوش خود را به کار گيرند.
ابزار تحقيق پرسشنامه بوده است که در مورد هوش سازماني وزارت آموزش و پرورش نظر داده اند؛ نتايج کلي اين تحقيق نشان داد که آموزش و پرورش براي تقويت هوش سازماني و تبديل شدن به يک سازمان هوشمند بايد بر هشت عامل تغييرگرايي، مديريت دانش و يادگيري، سرنوشت مشترک، بينش راهبردي، فن آوري اطلاعات و ارتباطات ، عملکرد سازماني، روحيه و ساختار سازماني تأکيد کند.
داده ها و تحليل هاي مدل معادله ساختاري )به تصویرصفحه مراجعه شود) فرضيۀ سوم : مديريت دانش در هوش سازماني با يادگيري سازماني داراي نقش ميانجي است .
داده ها و تحليل هاي مدل معادله ساختاري )به تصویرصفحه مراجعه شود) هرچند با توجه به نتايج کليت مدل تأييد ميشود، اما نقش مديريت دانش آنقدر قوي نيست که به عنوان يک متغير ميانجي عمل کند؛ زيرا تأثير هوش سازماني بر يادگيري سازماني ٠/٥٢ است .
. ٥٨ :Research Business of Journal Measurement enablers Management Knowledge .
(٢٠٠٧) Mahdi Ghahfarrokhi Sattari -٢٠ knowledge organizational Proceedings Management.