چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی عوامل مدیریتی و سازمانی مؤثر بر پذیرش فناوری اطلاعات در مدارس از دیدگاه معلمان انجام شد. برای این منظور یک نمونه 308 نفری از معلمان مدارس شهرستان شهربابک به صورت طبقهای انتخاب شد. با استفاده از دو پرسشنامه که گویههای آنها از پژوهشهای قبلی اقتباس شده بود، دادههای مورد نیاز در خصوص متغیرهای پژوهش گردآوری و برای تحلیل آنها از روش تحلیل مسیر استفاده شد. یافتهها نشان داد که از بین عوامل مورد بررسی، پیوند فناوری اطلاعات با هدفهای مدرسه و همچنین آموزش و فرهنگ سازی بر سهولت و سودمندی درک شده کاربرد فناوری اطلاعات اثر مثبت و معناداری دارند. اما اثر سایر عوامل مدیریتی و سازمانی بر سهولت و سودمندی درک شده کاربرد فناوری اطلاعات معنادار نبود. در ضمن، اثر ابعاد مدل پذیرش فناوری بر یکدیگر (سهولت درک شده بر سودمندی درک شده، سهولت و سودمندی درک شده بر نگرش نسبت به کاربرد فناوری اطلاعات، سودمندی درک شده و نگرش نسبت به کاربرد بر تمایل برای کاربرد فناوری اطلاعات) مثبت و معنادار بود. سرانجام، نتیجه گیری شد که باید بین عوامل مدیریتی و سازمانی با پذیرش فناوری اطلاعات توسط معلمان هماهنگی ایجاد شود تا در بلندمدت کاربرد موفقیت آمیز فناوری اطلاعات در مدارس افزایش یابد.
The current research aimed to study the managerial and organizational factors affecting information technology acceptance in schools from teachers’ viewpoint. In order to do so, 308 teachers were chosen as the research sample through stratified sampling. Required data concerning the variables of research was collected through two questionnaire and analyzed using the path analysis method. The findings showed that among the factors studied, the IT alignment with organizational objectives, and education and culture making positively influence on perceived ease and perceived usefulness of use information technology, but the effects of other managerial and organizational factors on perceived ease and usefulness of use information technology were not significant. Meanwhile, the effects of the dimensions of technology adoption model on each other (perceived ease on perceived usefulness, perceived ease and usefulness on attitude toward use of information technology, attitude toward use on behavioral intention to use information technology) were positive and significant. Finally, it was concluded that should be coordination among managerial and organizational factors and the adoption of information technology by teachers to the successful application of information technology in schools increase in the long term.