چکیده:
مشخص شده است که استعداد یادگیرندگان با نوع مداخله آموزشی تعامل دارد و بر آموزش و پیامدهای آن موثر است. به همین دلیل پژوهش حاضر تعامل توانایی استدلال یادگیرنده با دو شیوه آموزش، یعنی شیوههای استدلالی و تجربی را در تأثیر بر واکنش به ارزشیابی آموزش و اثربخشی پس از آموزش مورد بررسی قرار داد. این پژوهش برمبنای هدف کاربردی و از نوع شبه آزمایشی بود. نمونه پژوهش شامل 48 نفر از دانشجویان روانشناسی صنعتی و مدیریت بودند که بر اساس توانایی استدلال( بالا و پایین) و دو نوع شیوهی آموزش( شیوه استدلالی و شیوه تجربی)، در چهار گروه قرار گرفتند. شرکتکنندگان پس از دریافت مداخلههای آموزشی، به ابزارهای پژوهش که عبارت بودند از مقیاس واکنش به آموزش و اثربخشی پس از آموزش پاسخ دادند. تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل واریانس نشان داد که میانگین واکنش به آموزش و اثربخشی آموزش در شیوه استدلالی آموزش و همچنین در توانایی استدلال بالا، بالاتر است. همچنین، تعامل بین توانایی استدلال با دو نوع مداخله آموزشی برای واکنش و اثربخشی آموزشی وجود دارد. بر مبنای یافتههای پژوهش توصیه گردید که آموزش با توجه به تواناییها و استعدادها و مثلا بر اساس توانایی استدلال ارائه گردد تا واکنش بهتر به آن ایجاد شود و اثربخشی آن نیز افزایش یابد.
It has been shown that learnerschr('39') abilities interact with the type of training intervention and effect on training and its outcomes. For this reason, the current research investigated the interaction of reasoning ability with two training methods, namely deductive and empirical methods, in effect on reaction to training evaluation and post training effectiveness. This research was an applied and quasi-experimental one. The sample was consisted of 48 industrial psychology and management under graduates that were designed into four groups based on their reasoning ability(high and low) and two type of teaching methods(deductive and empirical). After that, participants responded to research instruments including reaction to training and post training effectiveness scales. Data analyzing by analysis of variance showed the means of reaction to training and post training effectiveness are higher in deductive method and in higher reasoning ability. Also, there are an interaction between reasoning ability and two types of training methods. Based on findings, it was provided recommendations for training is provided by attention to abilities and aptitudes and for example based on reasoning ability, to better react to it and increase its effectiveness.
خلاصه ماشینی:
تعامل توانايي استدلال و رويکرد آموزشي در واکنش به ارزشيابي آموزش و اثربخشي پس از آموزش هاجر براتي ، استاديار روانشناسي ، گروه روانشناسي ، دانشکده علوم تربيتي و روان شناسي ، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ايران حميدرضا عريضي ، استاد روانشناسي ، گروه روانشناسي ، دانشکده علوم تربيتي و روانشناسي ، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ايران چکيده مشخص شده است که استعداد يادگيرندگان با نوع مداخله آموزشي تعامـل دارد و بـر آمـوزش و پيامـدهاي آن مـوثر است .
com دريافت مقاله : ٩٨/١/١٨ پذيرش مقاله : ٩٨/٤/٢٥ 109 Interaction of reasoning ability and training intervention in reaction to training evaluation and post training effectiveness.
Hamidreza Oreyzi, Professor, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Isfahan Abstract It has been shown that learners' abilities interact with the type of training intervention and effect on training and its outcomes.
For this reason, the current research investigated the interaction of reasoning ability with two training methods, namely deductive and empirical methods, in effect on reaction to training evaluation and post training effectiveness.
The sample was consisted of 48 industrial psychology and management under graduates that were designed into four groups based on their reasoning ability(high and low) and two type of teaching methods(deductive and empirical).
Interaction of cognitive ability with two educational approaches in reaction training evaluation and post education performance, Contemporary psychology; 5(1): 51-62.
Interaction of cognitive ability with two educational approaches in reaction training evaluation and post education performance, jiera; 137-162.
Investigating the Effect of Empirical Science Education Based on Exploratory Approach on the Students` Creativity and academic Advancement.