چکیده:
پژوهش حاضر با هدف استخراج سازههای بنیادی برای عارضهیابی سازمانی مدارس انجام شد. ماهیت این پژوهش، کیفی از نوع پدیدارشناسی تفسیری مبتنی بر تجربه زیسته مدیران مدارس بود. مشارکتکنندگان در این پژوهش 9 نفر از مدیران مدارس با سابقه و تجربه کافی بودند که با روش نمونهگیری هدفمند و با لحاظ اشباع نظری از بین مدیران موفق سرتاسر کشور دعوت به همکاری شدند. برای جمعآوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختاریافته عمیق استفاده شد. مصاحبهها (30 تا 45 دقیقه) شامل یک سؤال بازپاسخ در زمینه تجارب مدیران درباره مشکلات مدیریتی مدارس بودند. تحلیل دادهها براساس روش تحلیل مضمون انجام شد. براساس تحلیل دادهها 29 زیردرونمایه استخراج شد که در 9کدگزینشی اصلی شامل عارضههای محیطی (جامعه و فرهنگ، خانواده) عارضههای ساختاری ( قوانین، منابع، تکنولوژی)، عارضههای عملکردی(آموزشی، تحصیلی) و عارضههای فردی و گروهی (مدیران، معلمان ودانشآموزان) طبقهبندی شدند. نتایج پژوهش نشان داد که از این سازههای بنیادی که مبتنی بر تجربه زیسته مدیران استخراج شدهاند، میتوان برای طراحی مدل عارضهیابی سازمانی مدارس استفاده کرد. بدون تردید کاربست این سازههای عارضهیابی و مدلهای انشعابی احتمالی از آنها، بخش مهمی از هر مداخله موثر برای تحول در سیستم مدیریتی و سازمانی مدارس محسوب میشود.
The purpose of this study was to explore the fundamental construction for school organizational diagnosis. The nature of this research was a qualitative type of interpretive phenomenology based on the lived experience of principals. Participants in this study were 9 principals with sufficient background and experience to be invited to collaborate with successful target-based sampling and theoretical saturation among successful principals all over the country. Semi-structured interviews were used to collect data. Interviews (30 to 45 minutes) included a reciprocal response to the lived experiences of principals about school management problems. Data analysis was carried out based on the method of the analysis of the content. Based on the data analysis, 29 sub-media were extracted in 9 main coding schemes including environmental Diagnosis (community and culture, family), structural Diagnosis (laws, resources, technology), functional Diagnosis (educational, academic), and individual and group Diagnosis (managers, teachers and students) classification They were The results of this study showed that these fundamental structures based on the lived experience of principals have been used to design school organizational modeling complication. Undoubtedly, the use of this constructs of diagnosis is an important part of any effective intervention for the evolution and development of school management and organization systems.
خلاصه ماشینی:
نتايج پژوهش نشان داد که از اين سازههاي بنيادي که مبتني بر تجربه زيسته مديران استخراج شدهاند، مي توان براي طراحي مدل عارضه يابي سازماني مدارس استفاده کرد.
Based on the data analysis, 29 sub-media were extracted in 9 main coding schemes including environmental Diagnosis (community and culture, family), structural Diagnosis (laws, resources, technology), functional Diagnosis (educational, academic), and individual and group Diagnosis (managers, teachers and students) classification They were The results of this study showed that these fundamental structures based on the lived experience of principals have been used to design school organizational modeling complication.
234 جدول ١: بازشناسي عناصر سازماني [٢٢ ] (به تصویر صفحه مراجعه شود) مرور ادبيات پژوهشي در قلمرو مديريت آموزشي نشانمي دهد که مدلهاي عارضه يابي در مطالعات و در جريان تحول سازماني در عرصه سيستم هايآموزشي ، به ويژه مدارس، تحت تسلط عناصر ساکن و ثابت هستند و کمتر به فرايندهاي غيررسمي توجه شده است .
پاهنگ و همکاران در تحليل کيفي عوامل موثربر کيفيت مدارس، مقوله هاي اصلي محيطي ، ويژگي هايمعلم ، امکانات و تجهيزات، مدير مدرسه ، ويژگي هايدانش آموز، روابط انساني خانواده، اهداف آموزشي و محتواي تدريس ، منابع و روشتدريس را استخراج کردهاند[٣٢] و امکان بهرهبرداري از اين مقوله ها براي طراحي مدل عارضه يابي مدارس وجود دارد.
Change Management: A Model for Effective Organizational Performance; Productivity Press: Portland, OR, USA.
Change Management for Sustainability; Business Expert Press: New York, NY, USA.
Organizational Diagnosis – A Management Tool for Change the Telecommunication Industry.
“Organizational Diagnostics: Integrating Qualitative and Quantitative Methodology,” Journal of Organizational Change Management, Vol. 15, No. 2, pp.