چکیده:
هدف این پژوهش، بررسی نقش ادراک رهبری، تصمیم گیری مشارکتی و اعتماد سازمانی با نقش میانجی انگیزش معلمان بر فعالیت تدریس معلمان دوره ابتدایی میباشد روش پژوهش از نوع هدف کاربردی و از نظر اجرا توصیفی- همبستگی بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل تمام معلمان ابتدایی استان آذربایجان غربی به تعداد 11522نفر میباشد، که با فرمول کوکران و روش خوشهای چند مرحلهای،376 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردید. ابزارهای سنجش شامل پرسشنامههای استاندارد بود که برای روایی آنها از تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. ضریب پایایی پرسشنامهها از طریق ضریب الفای کرونباخ برای تدریس81/0، اعتماد سازمانی 89/0، انگیزش معلم 75/0و ادراک رهبری81/0و تصمیمگیری مشارکتی 60/0 برآورد شد. دادهها با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری و نرم افزار SPSS وAMOSE تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که انگیزش و ادراک رهبری اثر مستقیم و معنیدار بر تدریس دارد. اما تصمیم گیری مشارکتی و اعتماد سازمانی اثر مستقیم و معنیدار بر تدریس ندارد. اثر غیر مستقیم تصمیمگیری مشارکتی در مدرسه و اعتماد و ادراک رهبری بر تدریس از طریق انگیزش مثبت و معنیدار می باشد. بر اساس یافتهها میتوان نتیجه گرفت، به منظور بهبود تدریس معلمان ابتدایی میتوان به ارتقاء اعتماد، تصمیمگیری مشارکتی در مدرسه و انتخاب سبک رهبری مناسب، با انگیزش معلمان به عنوان یکی از عوامل میانجی اقدام نمود.
The purpose of this study was to Investigating the Role of leadership, participatory decision making and organizational trust with the mediating role of teacherschr('39') motivation on the teaching the teaching activities of primary school teachers. In terms of practical purpose and in terms of implementation method, it was a descriptive survey descriptive-correlation.The statistical population includes all primary school teachers in West Azarbaijan province of 11522 people, 376 people were selected as the sample. Assessment tools included standard questionnaires Confirmatory factor analysis has been used for their validity. The reliability coefficient of the questionnaires through Cronbachchr('39')s alpha coefficient for teaching was 0.81, organizational trust was 0.89, teacher motivation was 0.75 and leadership perception was 0.81 and participatory decision making was 0.60. Data were analyzed using structural equation modeling and SPSS and AMOSE software. The results showed that leadership motivation and perception have a direct and significant effect on teaching. But participatory decision making and organizational trust do not have a direct and significant effect on teaching. The indirect effect of participatory decision-making in school and leadership trust and perception on teaching is through positive and significant motivation. Based on the findings, it can be concluded that in order to improve the teaching of elementary teachers, it is possible to promote trust, participatory decision-making in school and choose the appropriate leadership style, motivating teachers as one of the mediating factors.
خلاصه ماشینی:
چکيده هدف اين پژوهش ، بررسي نقش ادراک رهبري ، تصميم گيري مشارکتي و اعتماد سازماني با نقش ميانجي انگيزش معلمان بر فعاليت تدريس معلمان دوره ابتدايي مي باشد روش پژوهش از نوع هدف کاربردي و از نظر اجرا توصيفي - همبستگي بوده است .
با توجه به مطالب بيان شده ، از اين رو تحقيق حاضر قصد دارد تا مشخص نمايد آيا ادراک رهبري ، تصميم گيري مشارکتي و اعتماد سازماني با نقش ميانجي انگيزش معلمان مي - تواند بر فعاليت تدريس معلمان دوره ابتدايي نقشي اثرگذار داشته باشد؟ (به تصویر صفحه رجوع شود) شکل ١.
Cheung & Lau جدول ٥: نتايج مربوط به اثرات غير مستقيم متغيرهاي پژوهش (به تصویر صفحه رجوع شود) با توجه به جدول ٥، اثر غيرمستقيم تصميم گيري مشارکتي (٠/٢٨)، ادراک رهبري (٠/١٣) و اعتماد سازماني (٠/١٦) بر تدريس از طريق انگيزش مثبت و معني دار است (٠٠٥>p).
همچنين تصميم گيري مشارکتي به صورت غير مستقيم با ميانجيگري انگيزش معلمان با فعاليت تدريس رابطه دارد که با پژوهش ها و نظرات (٢٠١٣) Alan Mosheti ؛ (٢٠١٣ ) Salakpi &Bahahudeen Shafiwu ؛ Manjale Ngussa, Gabriel (٢٠١٧) ؛ (٢٠٠٢) Labfa, Ranjbar ؛ (٢٠٠٩) Seyed Ameri؛ (٢٠٠٨همسو مي باشد.
به علاوه از جمله يافته هاي مهم اين پژوهش آن بود که متغير انگيزش در روابط بين اعتماد سازماني ، تصميم گيري مشارکتي ، ادراک رهبري و فعاليت تدريس نقش ميانجي دارد.