چکیده:
زمینه: تجاریسازی ایدههای کارآفرینانه در شرکتهای فناوری پیشرفته از طریق خلق محصولات نوآورانه و ارائه ارزش به مشتریان سبب مزیّت رقابتی برای شرکتها و توسعه اقتصادی جوامع میشود. با این حال، شکافی در زمینه چرخه تجاریسازی ایدههای کارآفرینانه در شرکتهای فناوری پیشرفته وجود دارد. هدف: این پژوهش بهمنظور ارائه چرخه تجاریسازی ایدههای کارآفرینانه در شرکتهای فناوری پیشرفته انجام شد. روش: این مطالعه از نظر هدف کاربردی است و با رویکرد کیفی به گردآوری دادههای پژوهش از طریق روش فراترکیب سندلوسکی و بارسو پرداخته است. این روش با بررسی نظاممند 20 مقاله مرتبط با هدف پژوهش از بین 397 مقاله اولیه انجام شده است. مقالههای نهایی براساس معیارهای ورود به مطالعه انتخاب شدند. روایی پژوهش برطبق معیارهای ورود به بررسی، برگزاری جلسات با اعضای تیم پژوهش، استفاده از یک کارشناس و ممیزی کل فرایند برای اجماع نظری تایید شد. پایایی نیز از طریق برنامه مهارتهای ارزیابی انتقادی مشخص گردید. یافتهها: چرخه تجاریسازی ایدههای کارآفرینانه در شرکتهای فناوری پیشرفته شامل سه مقوله تحتعنوان مراحل تجاریسازی ایدههای کارآفرینانه، دستاوردهای هر مرحله و همچنین بازخورد می-باشد. چهار مرحله این چرخه عبارتند از آفرینش و گزینش، تولید کالا/خدمت نوآورانه فناوری پیشرفته، انتشار کالا/خدمت نوآورانه فناوری پیشرفته و در نهایت اصلاح یا توسعه ایده کارآفرینانه. دستاوردهای هر مرحله بهترتیب شامل خلق ایده کارآفرینانه و انتخاب فناوری پیشرفته، ایجاد کالا/خدمت کارآفرینانه فناوری پیشرفته، خلق ارزش و در نهایت خلق ایده کارآفرینانه است. بازخورد نیز شامل تمام مراحل میشود. نتیجهگیری: چرخه تجاریسازی ایدههای کارآفرینانه در شرکتهای فناوری پیشرفته به تبدیل ایده-های کارآفرینانه به کالا/خدمت فناوری پیشرفته و در نهایت خلق ارزش برای ذینفعان کمک میکند.
Background: Commercialization of entrepreneurial ideas in high-technology firms causes a competitive advantage for companies and the economic development of societies by creating innovative products and delivering value to customers. However, there is a gap in identifying the commercialization cycle of entrepreneurial ideas in high-technology firms. Objective: The study was conducted to present the commercialization cycle of entrepreneurial ideas in high-technology firms. Method: This is an applied study in terms of purpose. The study has collected research data through the meta-synthesis method of Sandelowski and Barroso. This method has been done by a systematic review of 20 articles related to the research purpose among 397 initial articles. The final papers were selected based on the inclusion criteria. The validity of the research was confirmed according to the inclusion criteria, holding meetings by the research team, using an expert, and auditing the whole process for theoretical consensus. Reliability was also determined through Critical Appraisal Skills Program. Findings: The commercialization cycle of entrepreneurial ideas in high-technology firms includes three categories of commercialization stages, achievements of each stage, and feedback. The four stages of the cycle comprise creation and selection, production of high-technology innovative product/service, releasing of high-tech innovative product/service, and Modifying or developing an entrepreneurial idea. Achievements of each stage consist of idea creation and high-technology selection, creating a high-tech product/service, creating value, and the creation of entrepreneurial ideas. Feedback also includes all the steps. Conclusion: The commercialization cycle of entrepreneurial ideas in high-technology firms helps to transform entrepreneurial ideas into high-tech products/services and create value for stakeholders.
خلاصه ماشینی:
Tobiassen & Pettersen 11 Hallam, Dorantes Dosamantes and Zanella ن .
فرایند تجاری سازی در شرکت های فناوری پیشرفته شامل تبدیل ایده های کارآفرینانه به محصولات نوآورانه و خلق ارزش برای مشتریان است (زاهدی، میرغفوری و مروتیشریف - / آبادی، ٢٠١٨؛ دانشجووش و همکاران ، ٢٠٢٠).
Flammini, Arcese, Lucchetti and Mortara 2.
Olokundun, Ogbari, OBI, & Ufua 8.
باتوجه به مبانی نظری و پیشینه پژوهش ، شرکت های کارآفرینانه فناوری پیشرفته از طریق / چرخه تجاری سازی ایده های کارآفرینانه میتوانند باعث خلق محصولات نوآورانه و ارائه ارزش به مشتریان شوند که این امر سبب افزایش بهره وری آنها و رشد اقتصادی کشور می - شود (ونگ و چن ٣، ٢٠١٨؛ گادگشین ٤، ٢٠١٩؛ زاهدی و همکاران ، ٢٠١٨).
و گزینش پیشرفته ، اصلاح مدل کسب وکار، بررسی چرخه عمر فناوری (به تصویر صفحه رجوع شود) براساس جدول ٣، یافته های این پژوهش در سه مقوله اصلی شامل «مراحل تجاری سازی / ایده های کارآفرینانه فناوری پیشرفته »، «دستاوردهای هر مرحله » و همچنین «بازخورد» طبقه بندی شدند.
این امر ضرورت شناخت چرخه تجاری سازی ایده های کارآفرینانه در شرکت های فناوری پیشرفته در زمینه توسعه کارآفرینی و افزایش بهره وری را چندین برابر کرده است .
Commercialization Process of High Technology: A / study of Finnish University Spin-Off. Academy of Entrepreneurship Journal, 23(2): 1-22.
The Effect of Digitalization on the Commercialization Process of High-Technology Companies in the Life Sciences Industry.
Business models in the commercialization processes of innovation among small high-technology firms.
International Journal of Innovation and Technology Management, 11(2): 1-20.