چکیده:
هدف این پژوهش، بررسی اثر پیوندهای اجتماعی بر ادراک تجاریسازی پژوهشهای علوم ورزشی با نقش میانجی قابلیت پژوهشی دانشجویان بود. این پژوهش بر اساس هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل همه دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته علوم ورزشی دانشگاههای شهر تهران بود که با استناد به فرمول کوکران، از بین آنها 276 نفر به شیوه نمونهگیری تصادفی و طبقهای با تخصیص متناسب انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامههای قابلیت پژوهشی آریانی و همکاران (1394)، پیوندهای اجتماعی فرناندز-پرز و همکاران (2015) و ادراک تجاریسازی دستاوردهای پژوهشی لطیف و همکاران (2016) بود. روایی محتوایی این پرسشنامهها با کمک نظرات اصلاحی 8 نفر از اساتید علوم ورزشی و 3 نفر از اساتید کارآفرینی مورد بررسی قرار گرفت و پایایی پرسشنامهها نیز از طریق تعیین ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی تأیید شد. در گام نخست، تحلیل دادهها نشان داد که وضعیت پیوندهای اجتماعی دانشجویان مطلوب و وضعیت قابلیت پژوهشی و ادراک تجاریسازی آنها پایینتر از حد متوسط است. در گام دوم، نتایج بهدست آمده از نرمافزار اسمارت پیالاس نسخه 3 نشان داد که پیوندهای اجتماعی و قابلیت پژوهشی، هرکدام رابطه مستقیم و معناداری با ادراک تجاریسازی دستاوردهای پژوهشی دانشجویان دارند. ضمن آنکه قابلیت پژوهشی به عنوان عامل میانجی رابطه پیوندهای اجتماعی و ادراک تجاریسازی شناخته شد. بنابراین، لازم است دانشکدههای علوم ورزشی ضمن توسعه قابلیت پژوهشی و پیوندهای اجتماعی دانشجویان، گام مهمی برای تجاریسازی پژوهشهای علوم ورزشی بردارند.
The purpose of this study was to investigate the effect of social ties on the commercialization perception of sports science research with the mediating role of students' research capability. This is based on purpose, is applicable and it is descriptive-correlation in terms of data collection method. The statistical population consisted of all postgraduate students of sports science in Tehran universities. Based on the Cochran formula, 276 of them were selected through stratified (proportional allocation) and random sampling. Data collection tools were questionnaires of Ariani et al.'s (2012) research capability, Fernandez-Perez et al.'s social ties (2015), and Latif et al .'s (2016) commercialization perception. The content validity of these questionnaires was investigated with the help of corrective opinions of 8 professors of sports sciences and 3 professors of entrepreneurship, and their reliability was confirmed by Cronbach’s alpha and composite reliability. In the first step, the data analysis showed that the status of students' social ties was desirable, and their research capability and commercialization perception status were below average. In the second step, the results obtained from SMART PLS 3 software showed that social ties and research capability have a direct and significant relationship with the commercialization perception of students' research achievements. At the same time, research capability was identified as a mediator of the relationship between social ties and the perception of commercialization. Therefore, sports science faculties need to take an important step in commercializing sports science research while developing research capability and social ties of students.
خلاصه ماشینی:
استادیار مدیریت ورزشی دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس تاریخ دریافت : ١٣٩٩/٥/٢ تاریخ پذیرش : ١٣٩٩/٩/٨ چکیده هدف این پژوهش ، بررسی اثر پیوندهای اجتماعی بر ادراک تجاریسازی پژوهش های علوم ورزشی با نقش میانجی قابلیت پژوهشی دانشجویان بود.
نظر به اهمیت کارآفرینی و تجاریسازی دانش در برنامه هـای توسـعه کشـور از جمله طرح توسعه کاراد (توسعه کارآفرینی در دانشگاه هـا) و گسـترش ارتباطـات و پیونـدهای اجتماعی در عصر حاضر ضروری است تا دانشـجویان علـوم ورزشـی، دسـتاوردهای پژوهشـی خود را به سمت تجاری سازی سوق دهند و از قابلیت های پژوهشی خود بـرای دسـتیابی بهتـر و سریع تر به این مأموریت جدید استفاده نمایند.
پژوهش حاضر درصـدد اسـت کـه پشــتوانه ای بـرای حمایـت از پیونـدهای اجتمـاعی، ادراک تجاریسازی و قابلیت پژوهشی دانشجویان علوم ورزشی باشد و از این طریق ، نگـاه هـا بـه ایـن متغیرهای مهم را تا حدودی حساس تر و موشـکافانه تر نماید.
قابلیت پژوهشی دانشجویان علوم ورزشی انجام کارهای پژوهشی نه تنها دانشجویان را قادر میسازد که با تحقیق و شرایط لازم بـرای آن آشنا شوند و در آن زمینه به عنوان یک متخصص مطرح شوند و پایه ای برای کارهای آینده خـود بسـازند (١٩٩٤ ,Saiiari)، بلکـه تحقیـق و پـژوهش بـه نـوعی یکـی از اهـداف آموزشـی محسوب میشوند و از این طریق دانشجویان با ایده های کارآفرینی و راه های ارتبـاط بـا جامعـه آشنا میشوند (٢٠١٩ ,Hughes).
بدیهی است که تمام مهارت هایی کـه لازم اسـت پژوهشـگران علـوم ورزشـی بـه ویـژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی در تلاش های علمی برای انجام پژوهش ها به کـار گیرنـد، تحـت عنوان قابلیت پژوهشی شناخته شدند.