چکیده:
هدف کلی پژوهش حاضر، بررسی تدریس به روش بحث گروهی بر افزایش خلاقیت و پیشرفت تحصیلی
درس مطالعات اجتماعی دانش آموزان پسر نهم متوسطه اول قشم در سال تحصیلی 98-1399 می باشد. این
پژوهش کاربردی و از نظر روش از نوع تحقیقات شبه آزمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه دانش
آموزان پایه نهم متوسطه اول شهر قشم میباشند که از بین آنها به روش نمونه گیری در دسترس ٦٠ نفر
انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل به شیوه تصادفی جانشین شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل
پرسشنامه استاندارد خلاقیت تورنس (١٩٩٦) و پرسشنامه محقق ساخته پیشرفت تحصیلی میباشد. ضریب
پایایی آلفای کرونباخ پرسشنامه خلاقیت و پیشرفت تحصیلی به ترتیب 87% و79% محاسبه گردید. برای
تجزیه و تحلیل فرضیههای پژوهش از تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد روش تدریس بحث
گروهی در خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر سال نهم متوسطه اول نسبت به روش تدریس
سنتی (سخنرانی) تاثیر بیشتری دارد. روش تدریس بحث گروهی در افزایش میزان مولفههای خلاقیت شامل
سیالی، ابتکار، انعطاف پذیری دانش آموزان پسرسال نهم متوسطه اول در درس مطالعات اجتماعی نسبت به
روش تدریس سنتی تاثیر بیشتری دارد.
روش تدریس بحث گروهی در افزایش میزان بسط از مولفه خلاقیت دانش آموزان پسرسال نهم متوسطه
اول در درس مطالعات اجتماعی نسبت به روش تدریس سنتی تاثیر ندارد.
خلاصه ماشینی:
استاديار دانشگاه فرهنگيان ، تهران ، ايران چکيده هدف کلي پژوهش حاضر، بررسي تدريس به روش بحث گروهي بر افزايش خلاقيت و پيشرفت تحصيلي درس مطالعات اجتماعي دانش آموزان پسر نهم متوسطه اول قشم در سال تحصيلي٩٨-١٣٩٩ميباشد.
به منظور تعيين ميزان تاثير تدريس درس علوم بر اساس مدل نمايش خلاق تلفيق شده با روش اکتشافي و روش تدريس سنتي بر پيشرفت تحصيلي درس علوم دانش آموزان ، در ابتدا به طور تصادفي از بين مدارس متو سطه شهر کامياران يک مدرسه به صورت تصادفي انتخاب و از بين کلاس هاي پايه پنجم اين مدرسه دو کلاس انتخاب شد و سپس يکي از کلاس ها جهت ١٣٢ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال چهارم ، شماره بيستم ، زمستان ١٣٩٩ * * * * * اجراي عمل آزمايشي و کلاس ديگر به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شد.
١٣٦ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال چهارم ، شماره بيستم ، زمستان ١٣٩٩ * * * * * جدول ٥- تحليل کوواريانس خلاقيت در گروه آزمايش و گواه منبع مجموع مربعات درجه f سطح معني داري ضريب اتا (به تصویر صفحه رجوع شود) فرضيه ٢: روش تدريس بحث گروهي در پيشرفت تحصيلي دانش آموزان پسرنهم متوسطه اول در درس مطالعات اجتماعي نسبت به روش تدريس سنتي تأثير بيشتري دارد.
جدول ٦- تحليل کوواريانس پيشرفت تحصيلي در گروه آزمايش و گواه (به تصویر صفحه رجوع شود) فرضيه ٣: روش تدريس بحث گروهي در افزايش ميزان سيالي دانش آموزان پسر نهم متوسطه اول در درس مطالعات اجتماعي نسبت به روش تدريس سنتي تأثير بيشتري دارد.