چکیده:
پیشرفت شگفتانگیز فناوری اطلاعات و ارتباطات و گسترش آن به بازارهای پولی و مالی علاوه بر تسهیل امور مشتریان بانک، روشهای سنتی بانکداری را نیز متحول کرده است. با رشد چشمگیر معاملات به شیوه تجارت الکترونیکی و نیز دادوستد و تجارت برای نقل و انقال پول نیاز بیشتری به بانک پیدا شده است و بانکداری الکترونیک به عنوان بخش لاینفک از تجارت الکترونیکی تبدیل شده است. دسترسی به شبکه جهانی اینترنت و گسترش ارتباطات الکترونیک بین افراد و سازمانهای مختلف از طریق دنیای مجازی، بستری مناسب برای برقراری مراودات تجاری و اقتصادی فراهم کرده است و تجارت الکترونیک را میتوان از تبعات گسترش و نفوذ دانست برای داشتن یک برنامه صحیح و تعیین گامهای لازم برای حضور در عصر اطلاعات، تعیین جایگاه فعلی کشورها و سازمانها در مسیر پیشروی به سوی جامعه الکترونیک الزامی است. بنابراین ارزیابی آمادگی الکترونیکی چه در سطح ملی و چه در سطح سازمانی برای توسعه دولت الکترونیکی این امکان را به تصمیمگیرندگان میدهد تا با شناخت نقاط ضعف و قوت راهبرد مناسبی را برای بالا بردن قابلیتهای فنی و سازمانی لازم برای توسعه دولت الکترونیک اتخاذ نمایند. در این مقاله سعی شده است ابتدا بانکداری، تجارت، آمادگی و دولت الکترونیکی تعریف، چارچوب تجارت الکترونیکی، بانکداری الکترونیکی و انتقال وجوه توضیح داده شود و سپس کشورهای آسهآن و آمادگی الکترونیکی، دولت الکترونیکی و مزایای آن تشریح گردد. و در نهایت از جایگاه تجارت الکترونیک در ایران و کشورهای در حال توسعه بحث شده است.
Amazing progress Information and communication technology and its expansion into
monetary and financial markets, in addition to facilitating the affairs of the bank's customers,
has also transformed traditional banking methods. With the significant growth of e-commerce
transactions as well as trade and commerce, there is a greater need for banks to transfer
money. And e-banking has become an integral part of e-commerce. Access to the World
Wide Web and the expansion of electronic communications between different individuals
and organizations through the virtual world, has provided a good platform for business and
economic interactions, and e-commerce can be considered as a consequence of the expansion
and influence to have a proper plan and determination. Necessary steps to participate in the
information age, determining the current position of countries and organizations on the path
to progress to the electronic community is essential. Thus, assessing e-readiness at both the
national and organizational levels for the development of e-government allows decision
makers Recognize the strengths and weaknesses to adopt an appropriate strategy to enhance
the technical and organizational capabilities necessary for the development of e-government.
This article first tries to explain banking, commerce, readiness and e-government, the
framework of e-commerce, e-banking and money transfer, and then the ASEAN countries
and e-readiness, e-government and its benefits. Finally, the position of e-commerce in Iran
and developing countries is discussed.