چکیده:
پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه فضای خانواده و مدرسه با باورهای دینی و عزت نفس دانش آموزان
انجام شد. این مطالعه از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعهی آماری دانش اموزان دختر شهرستان
پاکدشت دوره اول دبیرستان بودند و نمونهگیری بصورت خوشهای انجام شد. ابزارهای اندازه گیری
پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت و پرسشنامههای محقق ساخته باورهای دینی» فضای خانواده و فضای
مدرسه بودروایی صوری و محتوایی پرسشنامهها بوسیلهی نظرخواهی از متخصصان تعیین گردید. پایایی
پرسشنامهها پس از اجرای مقدماتی بر ۳۰ نفر از طریق ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد. برای تحلیل
دادهها از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره خطی استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد
که رابطه معنی داری بین فضای خانواده (مستبدانه» سهل گیرانه مسامحه کارانه» مقتدرانه) و فضای مدرسه
(باز» بسته) با باورهای دینی و عزت نفس دانش آموزان در سطح ۰/۰۵ وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
يافته هاي پژوهش نشان داد که رابطه معني داري بين فضاي خانواده (مستبدانه ، سهل گيرانه ، مسامحه کارانه ، مقتدرانه ) و فضاي مدرسه (باز، بسته ) با باورهاي ديني و عزت نفس دانش آموزان در سطح ٠/٠٥ وجود دارد.
پژوهشگر را بر آن داشت که به بررسي اين مساله بپردازد که "آيا بين فضاي خانواده و فضاي مدرسه با باورهاي ديني و عزت نفس دانش آموزان رابطه وجود دارد؟" ١-٢- اهميت و ضرورت پژوهش ورود دين در برنامه هاي درسي و اسناد تحولي بسياري از کشورهاي دنيا صورت گرفته و برنامه ها بر آن اساس و در بستري از مفاهيم ديني ساخته و پرداخته شده اند (ميلر، ترجمه قورچيان ، ١٣٨٠).
سوال اصلي پژوهش حاضر به دنبال اين بود که آيا بين فضاي خانواده و فضاي مدرسه با باورهاي ديني و عزت نفس دانش آموزان دختر دوره اول پاکدشت رابطه وجود دارد؟ براي پاسخگويي به اين سوال از ضريب رگرسيون چند متغيره استفاده شده است .
٢٠٠ فصلنامه مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي سال چهارم، شماره نوزدهم، زمستان ١٣٩٩ سوال فرعي پنجم به دنبال اين بود که آيا سهم فضاهاي خانواده و مدرسه در عزت نفس دانش آموزان دختر متفاوت است؟ جدول ١٠-٤: نتايج رگرسيون گام به گام متغيرهاي مستقل فضاي مدرسه و خانواده بر عزت نفس (به تصویر صفحه رجوع شود) همان طور که در جدول مشاهده ميشود مقدار sig بزرگتر از از ٠/٠٥ شده است و نشان از غير معني دار بودن مدل رگرسيون مي باشد، يعني هيچ يک از متغيرهاي پيش بين بر متغير ملاک تاثير معنادار ندارد.