چکیده:
در تحلیل سبکشناسانۀ متن و بیان دیدگاه شاعر، واکاوی و شناخت مقوله های نحوی «وجهیت و صدای دستوری» اهمیت بسیاری دارد. هدف این مقاله کشف پیوند میان وجهیت با معنای سخن و چگونگی میزان قطعیت متن شعر و قاطعیت کلام شاعر است. برای یافتن چگونگی رابطۀ زبان شاعر با جهان بینی وی، با روش توصیفی-تحلیلی، سه متغیر نحوی وجهیت «فعل، قید و صفت» با دو صدای نحوی «فعال و منفعلِ» در بافت شعر دو منظومۀ ارزشمند ادب معاصر؛ «آرش کمانگیر و درفش کاویان» مورد بررسی قرارگرفت. یافته های حاصل از پژوهش، نشان داد که میان ساختارهای نحوی با محتوای سخن، یک رابطۀ همسو و مکمل بر قرار است. وجه اخباری به عنوان وجه غالب با درجه بیان قطعی از «اسطوره آرش» و «قهرمانِ ملی کاوۀ آهنگر» خبر می دهد که کسرایی و مصدق، با علاقۀ وافر و مبتنی بر نیاز جامعه، به باززایی آن اسطوره ها دست زدهاند. پربسامدترین صدای دستوری، صدای منفعل است. اما از آنجا که در این تحقیق، همه جملاتِ حاوی «فعل لازم و فعل اسنادی» ماهیت منفعل ندارند، عکس معیار تشخیص عمل کرده و صدای فعال بر صدای منفعل غلبه مییابد و به موضع اقتدار کلام گوینده می افزاید. از تلاقی دولایۀ نحوی در این دو اثرحماسی، چهار مولفه سبکیِ؛ «نحو شعری پویا، صورت سبکی احساسی و آرمانگرا، دو دیدگاه امید و ناامیدی و دو موضِع آشکار و پنهان» ایجاد شده است.
In stylistic analysis of text and viewpoints of the poet, it is important to examine and identify “categories of modality and syntactic voice” of the layered stylistics structure. The purpose of this paper is to understand the correlation between modality with meaning of speech, degree of certainty of lyrics, and determination of the poet's words. In order to discover the relationship between the poet's language and his insight and worldview using a descriptive-analytical method, three syntactic modality variables including verb, adverb and adjective as well as two active and passive syntactic voice were examined in two valuable collections of contemporary poetry, Arash the Archer and Derafsh Kaviani. The research findings indicated that there is a consistent and complementary relationship between syntactic structures and speech content. Indicative mood, as a dominant mood with definite degree of expression, makes statement about Arash the Archer and Derafsh Kaviani. With great interest and based on the needs of society, Kasraei and Mosadeq tried to restore those myths. Passive voice is the most frequent syntactic voice. However, in the texts of this study, as the sentences with intransitive and copular verbs cannot be passive, they work in the opposite way of diagnostic criteria so the active voice overcome the passive voice and adds to the authoritative power of the speaker's words. Four stylistic components – dynamic poetic syntax, emotional and idealistic stylistic form, two views of hope and disappointment, and overt and covert position – are created by the confluence of two syntactic layers.
خلاصه ماشینی:
مزيت اين روش آن است که بهره گيرياز روش هايمتنوع رادرهرلايه امکان پذيرميسازد،بطوريکه مشخصه هايبرجسته سبک ، نقش وارزش آنهارادرهرلايه به صورت مجزامشخص ساخته وکشف وتفسيرپيوند مشخصه هايصوريمتن بامحتوايآن راآسان ميسازدوازآشفتگيتحليل وتداخل داده هاوديدگاه هاجلوگيريميکندودرهرلايه ،امکان کاربردنگرگاه هاوروش هاي مناسب رافراهم ميسازد.
ومسئلۀاصليپژوهش براين اساس شکل ميگيردکه دراين دواثرمستقل زبان وادب فارسي،رابطۀوجهيت بامعنايسخن ،ميزان قطعيت متن وقاطعيت کلام شاعردر بيان انديشه وديدگاهش ،چگونه است ؟ پيشينۀ تحقيق دراين پژوهش که باتحليل سبک شناسي نحويبه دومنظومه «آرش کمانگيرودرفش کاويان »مينگرد،ميتوان به کتب زيراشاره کرد؛١-کتاب «سبک شناسي نظريه ها،رويکردها وروش ها»ازمحمودفتوحي(١٣٩١)که به تقسيم بنديجديديازسبک پرداخته وآن را به دوشاخۀنظريوعمليمحدودکرده است .
وجهيت درصفت صفت ،توضيحياست که دربارة اسم داده ميشودآن جاکه اين توضيح بيانگرديدگاه و قضاوت نويسنده دربارة يک موضوع باشدحاويوجهيت است .
مقولۀ وجهيت و نقش آن در انتقال مؤلفۀ سبکي شاعر وجهيت در فعل دربررسيساخت هايوجهيبافت شعر«آرش کمانگيرودرفش کاويان »اين نتايج به دست ميآيد: ساخت هايوجهيوفراوانيآن درمنظومۀآرش ساخت هايوجهيوفراوانيآن درمنظومۀدرفش )به تصویر صفحه مراجعه شود) )به تصویر صفحه مراجعه شود) کاربرد٧٣%«وجه اخباري»وشيوة بکارگيرياين وجه غالب ،نشان دهندةارتباط نزديک سياوش کسراييباواقعيت اسطوره آرش وحميدمصدق باداستان کاوه آهنگر،است .
شخصيت فرعيديگر،مادرراوياست که به عنوان روايتگرداستان کاوه ، قديميترين داستان قيام مردميعليه استبدادراروايت ميکندو٩%صدايفعال متن را انعکاس ميدهد.
لازم به ذکراست گرچه فتوحيدرتشخيص معيارصدايفعال ومنفعل ،جملات داراي «فعل لازم وفعل اسنادي»رادرزيرساخت هايصدايمنفعل درنظرگرفته است ،امانگارندگان اين پژوهش ،دربررسيداده هايمتون «منظومۀآرش کمانگيرودرفش کاويان »به اين موضوع دست يافته اندکه همه جملات حاوي«فعل لازم وفعل اسنادي،ماهيت منفعل ندارندبلکه عکس معيارعمل کرده وصدايفعال متن رامنعکس ميکنندوبه موضع اقتدارکلام گوينده ميافزايند.