چکیده:
سبّ (دشنام) پیامبر و سایر معصومین در فرهنگ اسلامى مورد نهى و نکوهش اکید است. در این خصوص سبّ پیگرد قانونى خاصى دارد. در فقه اسلامى، انسان دشنامگوى اعم از مرد، زن را در صورتى که به انسانهاى معصوم دشنام داده باشند اعدام مىکنند یعنى حدّ سبّ، اعدام است ولى در باب دشنام افراد معمولى (غیر معصوم) طبق نظر حاکم شرع عمل مىشود که هشتاد تازیانه است و گاهى به تعزیر منجر مىگردد. نکته قابل ذکر آن است که دشنامگوى را باید به دست قانون سپرد تا قانون الهى دربارهاش به اجرا درآید تا از هر گونه هرج و مرج در این رابطه پیشگیری گردد. سبّ توبه بردار نیست ، آدم دشنامگوى اگر توبه کند حدّ سب، از او مورد عفو قرار نمىگیرد. در این پژوهش دیدگاه فقهاء عظام امامیه در این خصوص مورد توجه قرار گرفته است.گرچه در ضمن این تحقیق به دیدگاه فقهای اهل سنت نیز اشاره ای شده است و آنان نیز در این رابطه دیدگاه هایی نزدیک به دیدگاه فقهای شیعه امامیه دارند.
Seb (cursing) the Prophet and the other Imams in Islamic culture is strictly prohibited and condemned. In this regard, the prosecution has a particular style. In Islamic law, a man Dshnamgvy men, women if they have to insult innocent men executed, ie, the curse, the curse of death, but in the general population (non-innocent) is done according to the judge who is eighty lashes sometimes leads to punishment. It is noteworthy that the law Dshnamgvy should be entrusted to divine law about to be implementedTo avoid any chaos in this regard must be prevented. Repentance is not vector style, the style of Adam Dshnamgvy if he repents, forgive him does not fall. . It is noteworthy that the law Dshnamgvy should be entrusted to divine law about to be implementedTo avoid any chaos in this regard must be prevented. Repentance is not vector style, the style of Adam Dshnamgvy if he repents, forgive him does not fall. .
خلاصه ماشینی:
(نوري طبرسي، ج ١٨، ص ٤٥٩، باب ٢٥، ح ٢) امام صادق عليه السلام ميفرمايد: پدرم به من خبر داد که رسول خداصلي الله عليه وآله فرمود: کسي که بشنود که شخصي مرا سب ميکند، بر او واجب است که دشنام دهنده را بکشد و لازم نيست به حاکم شرع رجوع کند، و اگر به حاکم نيز رجوع شود، بر او واجب است که دشنام دهنده را بکشد.
بايد توجه داشت که اين حکم ، نه تنها درباره پيامبر اسلام ، بلکه درباره همه پيامبران الهي است ؛ چنان که رسول خدا صلي الله عليه وآله ميفرمايد: من سب نبيا قتل .
(نوري طبرسي، ج ١٨ ص ٤٦٠) محمد بن مسلم پس از نقل اين روايت ميگويد: از امام باقر صلي الله عليه وآله پرسيدم که آيا اکنون نيز اگر کسي به پيامبر اهانت کند، بايد کشته شود؟ حضرت پاسخ داد: اگر از جان خودت نميترسي، او را به قتل برسان .
(مروايد، ١٤١٠ ق ، ج ٢٣، ص ٢٠) به مجرد اين که کسي پيامبر صلي الله عليه وآله يا امام عليه السلام را سب کند (فحاشي کند)، ريختن خون او حلال است .
٣. مذهب مالک ابن رشد، در کتاب البيان والتحصيل ، نظريه امام مالک را نقل ميکند که اگر کسي رسول خدا صلي الله عليه وآله را دشنام دهد، بدون شک ، قتل او واجب است ، چه مسلمان باشد و چه غيرمسلمان .