چکیده:
تفکر استراتژیک به عنوان یک شایستگی محوری، لازمه بقا در محیط متلاطم و جهانی امروزی میباشد. لیکن علیرغم اجماع بر نقش بسزای تفکر استراتژیک در تحقق هدف های سازمانی، اغلب محققان این حوزه بر تبیین ماهیت و عوامل تاثیرگذار بر این نوع از تفکر تمرکز کرده و مطالعاتی که به تبیین نتایج و پیامدهای تفکر استراتژیک پرداخته باشند،از نظر تعدادو نگاه کلان به موضوع اندکند. هدف این پژوهش شناسائی ومفهوم پردازی به منظور طراحی مدلی برای تبیین پیامدهای تفکر استراتژیک است. در این مطالعه از استراتژی نظریه داده بنیاد چندگانه(MGT)، استفاده می شود. تحلیل دادههای حاصل از مرور نظاممند مطالعات مرتبط در بازه زمانی 40 سال اخیر و مصاحبه با 27 نفر از خبرگان که با ترکیب روشهای نمونهگیری هدفمند و گلولهبرفی انتخاب شدند؛ منجر به توسعه مدلی شد که پیامدهای تفکر استراتژیک را در قالب سه گروه «توسعه ظرفیتهای سازمان»، «کسب نتایج مالی پایدار» و «بهبود جایگاه سازمان در محیط» مفهومپردازی میکند. به منظور اعتبارسنجی نتایج و همچنین ارزیابی مدل از منظر «قابل فهم بودن»، «جامع بودن»، «کاربردی بودن» و «نوآوری»؛ طی دو مرحله متوالی به نظرسنجی از خبرگان پرداخته شد که نتایج این نظرسنجیها نیز نشان از اعتبار نتایج اکتسابی و مناسب ارزیابی شدن مدل نهایی با توجه به چهار معیار مذکور دارد.
Strategic thinking is a core competence for organizations to stay in today's global and turbulent environment. Despite the consensus on the role of strategic thinking in achieving organizational results, most researchers studying the subject, have focused on the nature and factors affecting the strategic thinking, so, studies that explain the results and consequences of strategic thinking are rare in number and perspective.. The purpose of this paper is to identify and conceptualize a model for explaining the consequences of strategic thinking. In order to configure a comprehensive model, we used the research strategy of multi grounded theory (MGT). We first began a systematic review of the related studies that have been conducted over the last 40 years and then interviewed twenty seven experts who were selected through a purposive and snowball sampling methods. The findings led to the development of a model that conceptualized the consequences of strategic thinking in three groups: "Developing Organizational Capacities", "Achieving Financial Results" and "Improving Organizational Position in the Environment.". In order to validate the results and evaluate the model from the perspective of "understandability", "comprehensiveness", "applicability" and "innovation", we conducted experts survey over two sequential stages. The result of surveys verified the validity of the acquired results and appropriateness of the final model.
خلاصه ماشینی:
هر چند در برخي مطالعات ارتباط معناداري ميان تفکر استراتژيک و نتايج سازمان شناسايي نشده است ( Rajagopalan and ; ١٩٨٦ ,Singh, House, and Tucker ١٩٩٧ ,Spreitzer)، ليکن اغلب صاحب نظران بر ايـن موضـوع کـه تفکـر اسـتراتژيک مـي توانـد زيربناي مناسبي براي استراتژي هاي خلاق و اثربخش باشد، اتفاق نظر داشته و نقـش بسـزاي آن در تحقق نتايج سـازماني را تصـديق نمـوده انـد( ,Zabriskie and Huellmantel ;١٩٨٧ ,Porter 1991; Mintzberg, 1995; Liedtka,1998; Bonn, 2001; Bonn,2005; Abraham, 2005; ٢٠١٦ ,Norzailan, Yusof and Othman ;٢٠١٥ ,Calabrese and Costa ;٢٠١٣ ,moon).
نتايج برخي تحقيقات انجام شده در خصوص تاثير تفکر استراتژيک بر طيف متنوعي از نتـايج سازماني در جدول ذيل ارائه شده است : جدول ١- پيامدهاي تفکر استراتژيک رديف پيامدهاي تفکر استراتژيک مطالعات مربوطه Olaniyi and Lucas, 2016 رستگار، عارفي و هيزجي ، ١٣٩٥ 1 نوآوري سازماني بيک زاده و سلطاني ، ١٣٩٤ خاکسار، خاقاني و زارعي ، ١٣٩٢ 2 همســويي بــا محــيط و چــابکي Salih and Alnaji, 2014 استراتژيک Self, Self, Matuszek & Schraeder, 2015 Kim,2002 Self, Self, Matuszek & Schraeder, 2015 3 رضايت شغلي ، عملکرد شغلي ، تعهد اعتمادي و خدامي ، ١٣٩٥ شريفي ، تابان و شرفي ، ١٣٩٣ محمدي ، مرتضوي ، اسدي و واحدي ، ١٣٩٢ شکوهيار، کاوياني ، فتح آبادي ، ظفـري ، روحـي و هداونـد، 4 کيفيت محصولات 1395 قربانخاني وسلاجقه ، ١٣٩٤ عبدالهي پور و مظفري ، ١٣٩٥ قابليت هاي سازماني 5 جمالي ، دانايي ، اميني ، حسن زاده و امامي ، ١٣٩٥ (هوش ، ظرفيت تغيير، تعالي و ...