چکیده:
هدف تحقیق حاضر، بررسی تاثیر بازاریابی اینترنتی بر ریسک ادراک شده و اعتماد مشتری به خرید اینترنتی در فروشگاه اینترنتی دیجی کالا می باشد. برای بررسی تحقیق نمونهای شامل 385 نفر به صورت در دسترس از بین کانال تلگرامی و صفحات در اینستاگرام که حداقل یکبار تجربه خرید از فروشکاه دیجی کالا را داشتند؛ انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده پرسشنامه استاندارد با 20 سوال که روایی و پایایی آن تایید و بین جامعه آماری توزیع شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی انجام گرفت. در سطح آمار توصیفی از شاخصهایی چون فراوانی و درصد فراوانی؛ در سطح آمار استنباطی از روشهای همبستگی، مدل معادلات ساختاری، تحلیل مسیر انجام شده است؛ که برای این منظور از نرم افزارهای spss و لیزرل استفاده شد. نتایج تجزیه و تحلیل حکایت از تاثیر معنی دار بازاریابی بازاریابی اینترنتی بر ریسک ادراک شده مشتری از محصولات و امنیت استفاده از فروشگاه اینترنتی را داشت که همین عامل باعث اعتماد مشتری به خرید اینترنتی از فروشگاه دیجی کالا شده است.
The purpose of this study is to investigate the impact of Internet marketing on perceived risk and customer trust in online shopping in the online store of Digi Kala. To investigate a sample of 385 people available through the Telegram channel and Instagram pages who had at least one experience of buying from the Digikala store; were chosen. Data collection tool was a standard questionnaire with 20 questions whose validity and reliability were confirmed and distributed among the statistical population. Data analysis was performed using descriptive statistics and inferential statistics. At the level of statistics, a description of indicators such as frequency and frequency percentage; At the level of inferential statistics from correlation methods, structural equation modeling, path analysis has been performed; For this purpose, SPSS and LISREL software were used. The results of the analysis showed a significant impact of Internet marketing marketing on the perceived risk of the customer from the products and the security of using the online store, which has led to customer confidence in online shopping from the Digikala store.
خلاصه ماشینی:
این موضوع می تواند بر گرفته از عدم اعتماد مشتریان نسبت به این موضوع باشد به ویژه در ایران که بسیاری از ساز و کارهای تحویل کالا به مشتری به خوبی انجام نمی شود این بی اعتمادی در بین مشتریان آن لاین به چشم می خورد و از سوی دیگر در برخی مواقع مشتریان کالایی را دریافت می کنند که با آن چه سفارش داده اند از نظر جنس، شکل و رنگ تفاوت دارد و این موضوع باعث بی اعتمادی در خرید اینترنتی در مشتریان در سال های اخیر در کشور شده است (کایامویچ و آنامرادونا، 2020).
به طور کلی در این تحقیق در پی پاسخگویی به سوال اساسی زیر هستیم: آیا اجرای سیستم های بازاریابی آنلاین از طریق بکارگیری فناوری اطلاعاتی از جمله اینترنت و شبکه مجازی برای تغییر استراتژی بازاریابی در بهبود کیفیت و امنیت اطلاعات می تواند بر جلب اعتماد مشتری در گرایش به خرید آنلاین تاثیرگذار باشد؟ چرا که همواره ریسک و احساس خطر نقش مهمی در رفتارخرید مصرف کننده دارد.
اگرچه تلاش های تحقیقاتی در جهت بررسی جنبه Harridge – March Chen and Barnes On line Martin and Camarero های سیستم های آنلاین مورد استفاده سازمان بازاریابی مقصد انجام شده است ولی اکثر تحقیقات در این حوزه، نیاز به مطالعاتی دارند که به طور سیستماتیکی فاکتورهای حیاتی مدیریت و اجرای سیستم های بازاریابی تحت وب (بازاریابی آنلاین) رامشخص نمایند.
نتایج این بررسی نشان میدهد با توجه به ضریب مسیر 74/0- و همچنین آماره t به مقدار 98/8- می توان گفت: بازاریابی اینترنتی در سطح اطمینان 99 درصد بر ریسک احساس شده از نظر امنیت اطلاعات تاثیر معنادار و منفی دارد؛ بنابراین فرضیه دوم پژوهش معنادار می باشد و تایید می شود.