چکیده:
امروزه مدیریت دانش به صورت یک ضرورت رقابتی در سازمان ها درآمده است و بسیاری از مدیران نقش اساسی دانش را در کسب مزیت رقابتی و دنبال نمودن اهداف راهبردی سازمان درک نموده اند.با وجود این،اگر زیرساخت ها و چینش فرایندهای سازمان برای مدیریت دانش مناسب نباشد،حاصلی جز اتلاف منابع انسانی و مالی در پی نخواهد داشت.بنابراین،ضروری است که سازمان ها قبل از هر اقدامی آمادگی خود را در این زمینه ارزیابی نمایند.در واقع،ارزیابی آمادگی مدیریت دانش سازمان نشانگر وضعیت کنونی مدیریت دانش در سازمان و تغییرات مورد نیاز برای بهبود قابلیت های مدیریت دانش در سازمان است.این ارزیابی می تواند با استفاده از عوامل موثر بر موفقیت مدیریت دانش و با استفاده از چارچوب و الگوهای بلوغ مدیریت دانش میسر شود.در این مقاله،با تمرکز بر روش اول،عوامل موفقیت مدیریت دانش با مرور مقالات مرتبط با این حوزه در 14 سال اخیر استخراج شده است.سپس،این عوامل با نظرسنجی از متخصصان با روش دلقی اولویت بندی شده-اند.نتایج با تشکیل هیات متخصصان بررسی وجمع بندی شده و با استخراج عوامل موثر بر موفقیت مدیریت دانش،چارچوبی برای ارزیابی آمادگی سازمان در این حوزه ارائه شده است.در نهایت،میزان کاربردی بودن چارچوب،از طریق پرسشنامه ای در یک سازمان تحقیقاتی مورد آزمون قرار گرفته است و وضعیت آمادگی آن سازمان در ابعاد مختلف تشریح و پیشنهاداتی برای ارتقاء وضعیت آن ارائه شده است.
Nowadays, knowledge management has become a competitive necessity in organizations and many managers have understood the essential role of knowledge in gaining a competitive advantage and pursuing the strategic goals of the organization. Otherwise, the result will be nothing but a waste of human and financial resources. Therefore, it is necessary for organizations to evaluate their readiness in this field before any action. Changes are needed to improve knowledge management capabilities in the organization. This evaluation can be done using factors affecting the success of knowledge management and using the framework and patterns of knowledge management maturity. In this article, focusing on the first method, factors The success of knowledge management has been extracted by reviewing articles related to this field in the last 14 years. The success of knowledge management is a framework for assessing organizational readiness in this Finally, the applicability of the framework has been tested through a questionnaire in a research organization and the readiness of that organization has been described in various dimensions and suggestions for improving its status have been provided.
خلاصه ماشینی:
نتايج با تشکيل هيأت متخصصان بررسي و جمع بندي شده و با استخراج عوامل مؤثر بر موفقيت مديريت دانش ، چارچوبي براي ارزيابي آمادگي سازمان در اين حوزه ارائه شده است .
هـدف از ايـن تحقيق ، ارائه چارچوبي براي ارزيابي آمادگي سازمان ها در زمينه مديريت دانش مبتني بر عوامل مـؤثر بر موفقيت در اين حوزه است .
بنـابراين مـي بايـد ابتـدا عوامـل مـؤثر بـر موفقيـت مـديريت دانـش در سازمان ها تعيين شود، سپس چارچوب مناسب براي ارزيابي آمـادگي مـديريت دانـش در سـازمان هـا مبتني بر عوامل استخراجي ارائه شده و روش هاي بهبود در اين حوزه نيز تعيين شوند.
اين نظام ها براي کمک به مديريت منابع کليـدي و سـرمايه هـاي ذهنـي ١سـازمان در ايجاد مزيت رقـابتي بسـيار حيـاتي هسـتند (٢٠٠٧ Rao and Osei-Bryson) و بـه عنـوان فراينـدها و اجزاي فناوري اطلاعات لازم براي به دست آوردن و ذخيره سازي وبه کارگيري دانش ايجـاد شـده در گذشته براي تصميم گيري هاي حال تعريف مي شوند (٢٠٠٦ Jennex and Olfman).
به اين معني که در طرح هاي مديريت دانش ، اهميت انسان ها به مراتب بيشتر از بقيه عوامل است و بايد ميزان اختصاص 1knowledge-friendly 2.
پريرخ و ديگران در مطالعه خـود بر روي کتابخانه هاي دانشگاهي به اين نتيجه رسيده اند کـه ايجـاد قابليـت هـاي اشـتراک دانـش در کتابخانه هاي دانشگاهي يکي از عوامل کليدي موفقيت اين سازمان ها در زمينه پياده سازي مديريت دانش است (٢٠٠٨ .