چکیده:
هدف: هدف این تحقیق تعیین رابطه بین جامعهپذیری سازمانی و تعهدروانشناختی بازیکنان به تیمهای فوتبال اصفهان بود. روششناسی: روش تحقیق به لحاظ نوع توصیفی ـ همبستگی و به لحاظ هدف کاربردی است که جمع آوری دادههای آن نیز به صورت پیمایشی انجام گردید. جامعه آماری تحقیق را کلیه بازیکنان تیمهای لیگ برتر اصفهان و بازیکنان تیمهای حاضر در لیگ آسیاویژن استان اصفهان تشکیل داده بودند (300 نفر)، که از این تعداد تعداد 169 نفر با استفاده از جدول کرجسی و مورگان به عنوان نمونه تعیین و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقهای گزینش شدند. ابزار اندازهگیری تحقیق دو پرسشنامه استاندارد جامعهپذیری سازمانی جونز (1986) و تعهد روانشناختی به تیم ماهونی (2000) بود که روایی و پایایی آنها مورد بررسی و تایید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی (مانند جداول و نمودارها) و روشهای آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، تی تک نمونهای و رگرسیون) استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که بین جامعهپذیری سازمانی و ابعاد آن یعنی جامعهپذیری رسمی، جمعی، فردی، پیوسته و گسسته با تعهد روانشناختی به تیم همبستگی مثبت و معناداری وجود داشت، ولی بین جامعهپذیری غیررسمی با تعهدروانشناختی به تیم رابطۀ معناداری مشاهده نشد. نتیجهگیری: بنابر نتایج تحقیق میتوان گفت چنانچه مدیران و مسئولین تیمهای فوتبال اصفهان شرایط طی نمودن فرایند جامعهپذیری را برای بازیکنان و اعضای جدیدالورود به تیم ایجاد نمایند، تعهدروانشناختی آنها به تیم افزایش خواهد یافت.
Objective: The purpose of this research was to determine the relationship between organizational socialization and player’s psychological commitment to football teams of Isfahan.
Methodology:
The research method of present study was correlative - descriptive according to type and functional according to aim that data gathering was conducted in survey method. The statistical population of this study was all of players of Isfahan’s premier league and Asia Vision league (N=300). By using of Krejcie and Morgan table was assigned 169 people as research sample that they were selected by using of random sampling method. Research measurement tool was two standard questionnaires include Jones’s organizational socialization questionnaire (1986) and Mahoney's psychological commitment to team questionnaire (2000) that their validity and reliability after evaluation were confirmed. Also for analyzing the data used of descriptive statistics methods (i.e. Tables and graphs) and inferential statistics methods (i.e. Pearson correlation coefficient, one-sample T test and multiple linear regression).
Results: Results showed that there was a significant correlation between organizational socialization and its components (formal, collective, individual, serial, and disjunctive socialization) with psychological commitment to team, but there wasn’t any significant correlation between informal socialization and psychological commitment to team.
Conclusion: according to research results can say that in order to increase psychological commitment to team in players and newly-added members of team, managers and authorities of Isfahan football teams should provide socialization process for them.
خلاصه ماشینی:
استاديار مديريت ورزشي دانشگاه اصفهان (اين مقاله برگرفته از پايان نامه کارشناسيارشد آقاي کيومرث شهبازي راد است ) تاريخ دريافت : ١٣٩٦/٤/٨ تاريخ پذيرش : ١٣٩٦/١٠/١٨ چکيده هدف : هدف اين تحقيق تعيين رابطه بين جامعه پذيري سازماني و تعهد روانشناختي بازيکنان به تيم هاي فوتبال اصفهان بود.
از اين رو، هدف اين تحقيق ، تعيين رابطه بين جامعه پذيري سازماني و تعهد روانشناختي بازيکنان به تيم هاي فوتبال اصفهان بود که به عنوان يک متغير تاثيرگذار بر تعهد روانشناختي مطرح است .
از اين رو، نتايج تحقيق نشان داد، بين جامعه پذيري سازماني و تعهد روانشناختي به تيم رابطۀ مثبت و معناداري وجود دارد.
علاوه بر اين ، روش هاي جامعه پذيري فردي که طي آن فرد آموزش و تمرين شخصي جدا از سايرين ميبينند، نيز در تعيين سطوح تعهد روانشناختي بازيکنان به تيم موثر است .
32 Journal of Human Resource Management in Sport Shahrood University of Technology Relationship between Organizational Socialization and Player’s Psychological Commitment to Football Teams in Isfahan 3 Qmars Shahbazi Rad1, Ahmad Ali Asefi2, and Mahdi Salimi 1.
Assistant Professor in Sport Management, University of Isfahan Received: 29 June 2017 Accepted: 8 January 2018 Abstract Objective: The purpose of this research was to determine the relationship between organizational socialization and player’s psychological commitment to football teams of Isfahan.
Keywords: organizational socialization, psychological commitment to team, football team, player.
Relationship between Organizational Socialization and Player’s Psychological Commitment to Football Teams in Isfahan.