چکیده:
هدف از تحقیق حاضر بررسی نقش آمادگی روانی بر انسجام تیمی و موفقیت تیمهای فوتبال دانشجویی بود. روششناسی: روش تحقیق توصیفی- همبستگی بود که به روش میدانی انجام شد. جامعه آماری این تحقیق شامل، کلیه فوتبالیستهای شرکتکننده در مسابقات قهرمانی دانشجویان کشور بود (N=165) که در نهایت 142 نفر به عنوان نمونه آماری تحقیق انتخاب شدند. در تحقیق حاضر از دو پرسشنامه توماس (1999) جهت ارزیابی آمادگی روانی و پرسشنامه کارن (1985) برای اندازهگیری انسجام گروهی و موفقیت استفاده گردید. دادهها با بکارگیری آزمونهای آماری آنوا و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شدند؛ همچنین برای بررسی تفاوت بین خرده مقیاسها از آزمون تعقیبی بونفرونی استفاده شد. یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد که تفاوت معناداری در خرده مقیاسهای آمادگی روانی شامل، خودگویی (Sig=0/001، F=6/58)، تصویرسازی ذهنی (Sig=0/038، F=5/37)، کنترل عواطف (Sig=0/016، F=4/62) و سطح آرامش (Sig=0/019، F=5/60) بین تیمهای موفق و تیمهای ناموفق وجود دارد؛ اما در سایر خرده مقیاسها تفاوت معناداری مشاهده نگردید. در بین تیمهای موفق و کم موفق نیز فقط در خرده مقیاسهای خودگویی (Sig=0/001، F=6/58) و تصویرسازی ذهنی (Sig=0/004، F=6/71) تفاوت معناداری مشاهده گردید؛ همچنین نتایج آزمون نشان داد با اینکه بین برخی از خرده مقیاسهای مهارت روانی با انسجام تیمی رابطه معناداری وجود ندارد، اما در نهایت رابطه مستقیمی بین میزان انسجام تیمی و مهارتهای روانی کنترل عواطف مشاهده شد. بحث و نتیجهگیری: بر اساس یافتههای تحقیق حاضر که بیانگر نقش خرده مقیاسهای مهارت روانی در تحکیم و تداوم انسجام تیمی و در نهایت موفقیت تیمها بود، مربیان باید به منظور بهبود و توسعه سطح آمادگی روانی ورزشکاران که در نهایت منجر به ارتقاء عملکرد و اجرا میشود، از تکنیک مهارتهای مدل دو و چهار عاملی سلسله مراتبی خودگویی کالوت و کاردنوسو و گفتار درونی مثبت لو ویگوتسکی، کنترل عواطف (توقف، خودگویی، بروز، توجه و موفقیت)، تشویق زبانی، تصویرسازی ذهنی، مرور ذهنی و آرامشدهی بنسون و جاکوبسن، بهره ببرند.
Summary
The purpose of this work is to investigate the role of psychological preparation in team cohesion and success of the student soccer teams. The objective is to make the student teams as successful as possible. In the present work, two questionnaires are used: one by Thomas (1999) in order to assess the mental fitness, and the second one by Karen (1985) in order to measure the group cohesion and success. The test results obtained show that there is a direct relationship between the team cohesion and the psychological skills. Based on the findings, the coaches should use the skills of the two- and four-factor hierarchical models of Calot and Cardenoso's self-talk and Lu Vygotsky's positive inner speech, S.T.U.C.K (stop, self-talk, output, attention and success) emotion control, verbal encouragement, mental imagery, mental review, and Benson and Jacobsen relaxation.
Introduction
The psychological preparation along with the physical training plays an important role in increasing the performance of an athlete so that it helps him/her to have a better team cohesion, and perform sports activities in a more desirable way, and ultimately, achieve more success. The purpose of the present work was to investigate the role of the psychological preparation in team cohesion and success of the student soccer teams.
Methodology and Approach
The research method was descriptive-correlation, which was done by the field method. The statistical population of this work included all the football players participating in the national student championship (N = 165), and finally, 142 people were selected as the statistical sample of the work. In the present work, two questionnaires were used: one by Thomas (1999) in order to assess the mental fitness, and the second one by Karen (1985) in order to measure group cohesion and success. The data was analyzed using the ANOVA test, and the Pearson correlation coefficient and the Bonferroni post hoc test were used to examine the differences between the sub-scales.
Results and Conclusions
The results obtained showed that there were significant differences in the sub-scales of the psychological preparation, self-talk (Sig = 0.001, F = 6.58), subjective imagery (Sig = 0.038, F = 5.37), emotional control (Sig = 0.016, F = 4.62), and level of relaxation (Sig = 0.01, F = 5.60) between the successful and unsuccessful teams. However, in the other sub-scales, there was no significant difference. Also, there was a significant difference between the successful and the less successful teams only in the sub-scales of self-talk (F = 6.58, F = 0.001) and mental imagery (F = 6.71, Sig = 0.004). The test results also showed that although there was no significant relationship between some sub-scales of the psychological skill and team cohesion, but finally, a direct relationship was observed between the team cohesion and the emotional control skills (R = 0.19). Based on the findings of the present work, which showed the role and effect of the sub-scale of mental skills in strengthening and maintaining team cohesion, and ultimately, the success of teams, the coaches should improve and develop the level of mental fitness of the athletes, which ultimately leads to an improved performance. They can use the skills of the two- and four-factor hierarchical model models of Calot and Cardenoso's self-talk and Lu Vygotsky's positive inner speech, S.T.U.C.K emotion control, verbal encouragement, mental imagery, mental review, and Benson and Jacobsen relaxation.
خلاصه ماشینی:
بحث و نتيجه گيري : بر اسـاس يافته هاي تحقيق حاضـر که بيانگر نقش خرده مقياس هاي مهارت رواني در تحکيم و تداوم انسـجام تيمي و در نهايت موفقيت تيم ها بود، مربيان بايد به منظور بهبود و توســعه ســطح آمادگي رواني ورزشــکاران که در نهايت منجر به ارتقاء عملکرد و اجرا ميشود، از تکنيک مهارت هاي مدل دو و چهار عاملي سلسله مراتبي خودگويي کالوت و کاردنوسو و گفتار دروني مثبت لو ويگوتســکي، کنترل عواطف (توقف ، خودگويي، بروز، توجه و موفقيت )، تشــويق زباني، تصــويرســازي ذهني، مرور ذهني و آرامش دهي بنسون و جاکوبسن ، بهره ببرند.
تحقيقات انجام شده در زمينه عملکرد ورزشکاران نخبه نيز نشان داده است ، ورزشکاراني که از مهارت هاي رواني استفاده ميکنند، بهتر تمرکز کرده ، از اعتماد به نفس بالايي برخوردارند و کمتر دچار هيجان شــده و در عملکردشــان موفق ترند (محمدزاده ، ٢٠٠٨)؛ لذا عاملي که سبب برتري ورزشکاران در شرايط جسماني برابر در رويدادهاي حساس مي شود، ميزان برخورداري و استفاده از مهارت هايي مانند تصــويرســازي، تمرکز، کنترل احسـاســات و کيفيت جلســات تمريني اســت .
نتايج تحقيق حاکي از آن بود که تيم هاي فوتبال موفق از ورزشــکاراني بهره ميبرند که اســتفاده از تکنيک مهارت هاي رواني با هدف ايجاد آرامش ، افزايش تمرکز و کنترل عوامل مخرب عملکرد جزء برنامه هاي تمريني اين ورزشکاران است .