چکیده:
هدف مقاله، بررسی نظاممند و ارائه فراترکیبی از پژوهشهای مرتبط با پیامدهای آموزش زیباییشناسی براساس نگرشها (باورها، ارزشها) و مهارتها بود. رویکرد پژوهش، کیفی با استفاده از راهبرد فراترکیب با روش سنتز پژوهی بود. تجزیه و تحلیل دادهها با شیوه تحلیل محتوای استقرایی با رویکرد جهتدار انجام شد که پژوهشهای اخیر با روشی نظاممند انتخاب، واکاوی محتوایی و دستهبندی شدند. جامعه مورد بررسی، تحقیقات مرتبط با موضوع از سالهای 2000 تا 2019 منتشر در سایتهای معتبر داخلی و خارجی است. از مجموع 60 مقاله و کتاب، 47 نمونه به روش هدفمند انتخاب گردید و پایههای نظری و مضامین اصلی استخراج، کدگذاری و طبقه بندی شدند. نتایج نشانگر مدل مفهومی، در سه طبقه اصلی نگرشها (باورها، ارزشها)، مهارتهای شناختی و مهارتهای عملی(تجربی) میباشد. مقولهها در برخی از ابعاد همپوشانی دارند. نتایج، آموزش زیبایی شناسی را در توسعه پیامدهایی چون درک و لذت از زیبایی، کنش اجتماعی، ارتقاء تفکر، تجربیات یادگیری محور و ارتباط معنایی با دنیای واقعی مورد تأکید قرار داد.
The purpose of this study was to systematically study and present a meta-synthesis of theoretical models and research related to the consequences of aesthetic education based on attitudes (beliefs, values) and skills. The research approach was qualitative using a cross-cutting research methodology. The data were analyzed using inductive content analysis with a directional approach, in which recent research was systematically selected, and the content was analyzed and categorized. The study corpus included subject-related research published from 2000 to 2019 in reputable national and international academic data bases. Finally, among the 60 articles and books, 47 were selected by purposive sampling. First, the theoretical bases and the main themes were extracted, coded and classified. The results indicated the conceptual model in the three main classes of attitudes (beliefs, values), cognitive skills and practical (experimental) skills. It should be mentioned that categories overlap in some respects. The results of aesthetic education in the development of consequences such as understanding and enjoyment of beauty, social action, promotion of thinking, learning-based experiences and semantic connection with the real world were emphasized.
خلاصه ماشینی:
Belardo & Maria کشورهاي پيشرفته و صنعتي با زير ساختي از انبوه مدارک و منابع علمي، توجه نظام هاي آموزش و پرورش به نقش و جايگاه منحصر به فرد هنر، در دست يابي به رشد و توسعه در ابعاد علمي، اقتصادي، صنعتي، اجتماعي، اخلاقي و غيره از نو گرفته شده است ، به طوري که تربيت هنري ١ که ضامن استفاده از ظرفيت هنر است ، به يکي از کانون هاي توجه سياست - گذاران در عرصه اصلاحات نظام آموزشي تبديل شده و حفظ استانداردهاي بالاي آموزشي در گرو قرار دادن هنر و زيباييشناسي ٢ در مرکز و هسته اصلي برنامه درسي يا اصلاح نظام آموزشي قرار گرفته است (مهرمحمدي، ١٣٩٤).
نتايج مطالعات دروزا (٢٠١٧)، آموزش زيباييشناسي را در رشد هوش هاي چندگانه ٣ مؤثر ميشمرد و هدف از تلفيق هنر در برنامه درسي را کسب يا توسعه مهارت ها عنوان ميکند و اين که چه معنايي را در يادگيري ايجاد کرده اند.
تحقيقات انجام گرفته در اين مورد نشان ميدهد به دليل عدم شناخت کافي از قابليت ها و ظرافت هاي هنر، هنوز توسعه زيباييشناسي در برنامه ريزي، درک و ارزيابي روند آموزشي ناديده گرفته ميشود (فارسي و نوري، ١٣٩٤؛ مهرمحمدي، ١٣٩٤؛ آيزنر، ٢٠٠٢؛ دناک ٢، ٢٠١٤) و علوم پايه به شيوه اي تدريس ميگردد که فاقد فرصت لازم براي مشارکت دانش آموزان در خلاقيت و يادگيري است (کلپ و جيمنز٣، ٢٠١٦: ٣٠١).
STEAM Curriculum: Arts Education as an Integral Part Of Interdisciplinary Learning.