چکیده:
امروزه بانکداری الکترونیک به دلیل سرعت، کارآیی، کاهش هزینهها و بهرهبرداری از فرصتهای زودگذر عرصه جدیدی را در رقابت گشوده است. بدیهی است کاربرد بانکداری الکترونیک در صنعت بانکداری هنگامی مفید ارزیابی میشود که سرمایهگذاریهای انجام شده از جانب بانکها در این زمینه، سودآوری آنها را افزایش دهد و رضایت مشتریان را بهبود بخشد. این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین بانکداری الکترونیک و رضایت مشتریان شعب بانک ملی شهرستان سیرجان انجام شده است. این تحقیق به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، از نوع همبستگی میباشد برای انجام این پژوهش پرسشنامههای صادقی و پاراسورامن پس از اطمینان پایایی وروایی محتوای آن در بین 380 نفر توزیع شد که در نهایت 378پرسشنامه گردآوری شد برای بررسی فرضیهها از نرم افزار لیزرل استفاده شد. سپس مدل مفهومی پژوهش از طریق مدلهای معادله ساختاری برازش شدند. نتایج نشان داد که بین بانکداری الکترونیک (و نیز ابعاد آن) و رضایت مشتریان شعب بانک ملی شهرستان سیرجان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
Today, e-banking has opened up a new field in terms of speed, efficiency, cost savings and the use of fleeting opportunities. Obviously, the application of e-banking in the banking industry is useful when the investments made by banks in this field increase and improve their profitability and improve customer satisfaction.This research designed to investigate the relationship between e-banking and customers satisfaction Sirjan Township Melli Banks branches.This inquiry is an applied-base objective and a correlative-base nature/ methodology. The population comprises all the employees of the above enterprse The number of them addes up to 32178 individuals in 2017.The sample includes 380 subjects based upon Krejcie & Morgan Table (1970) which appointed in proportionate stratified random sampling.The data gathering tools have been 2 standard questionnaires.The findings show that the e-banking (also its components) are positively and significantly related to customers satisfaction. Mean while ،in order to improve the e-banking and promoting customers satisfaction ،some constructive recommendations offered to the relevant authorities.
خلاصه ماشینی:
اين پژوهش با هدف بررسي رابطه بين بانکداري الکترونيک و رضايت مشتريان شعب بانک ملي شهرستان سيرجان انجام شده است .
در ايـن خصوص با وجود پيشرفت هاي خدمات پول الکترونيکي و ابزارهاي پرداخت در کشور، در اسـتفاده از سامانه هاي يکپارچه اطلاعاتي براي الکترونيکي کردن تعاملات درون بانکي و بين بانکي و اتصال بـر خط مشتريان به بانک در آغاز راه هستيم به همين دليل فناوري اطلاعـات نتوانسـته باعـث کـاهش هزينه ها و ارزان تر شدن خدمات بانکي و نيز حذف رويـه هاي سـنتي نظيـر توسـعه شـعب فيزيکـي بانک ها و اسکناس شود اين امر موجب افزايش رقابـت در صـنعت بانکـداري شـده و ارائـه خـدمات بانکداري الکترونيکي را به همراه داشته است ( قليپور، ١٣٨٨؛ کهزادي، ١٣٨٢ ).
در واقع بانکـداري الکترونيک به معناي يکپارچه سازي بهينه ي کليه ي فعاليت هـاي يـک بانـک از طريـق بـه کـارگيري تکنولوژي نوين اطلاعات ، مبتني بر فرآيند بانکي منطبق بر ساختار سازماني بانک ها است که امکـان ارائه ي کليه ي خدمات مورد نياز مشتريان را فراهم ميسازد (ونوس ، مختاران ، ١٣٨١).
از اين رو اين پژوهش بـراي آنکـه بتوانـد يـک چهـارچوب تحليلـي در مـورد بانکـداري الکترونيک ارائه نمايد و امکان مشاهده ماهيت چند بعدي بانکداري الکترونيک را بـراي رسـيدن بـه اين درک فراهم کند، که آيا بين خدمات الکترونيک بانک ملي و رضايت مشتريان شعب بانـک ملـي سيرجان رابطه معنيداري وجود دارد؟ طراحي شده است .
فرضيه هاي فرعي پژوهش ١) بين استفاده از بانکداري اينترنتي و رضايت مشتريان شعب بانک ملي شهرستان سيرجان رابطـه معنيداري وجود دارد.