چکیده:
امروزه مدیریت دانش به عنوان یکی از عناصر کلیدی سازمانها برای کسب مزیت رقابتی محسوب میشود و یکی از مهمترین ابعاد آن فناوری اطلاعات میباشد. با توجه به رشد روز افزون فناوری اطلاعات و نیاز شرکتهای بیمه به استفاده از فناوری برای مدیریت دانش سازمانی، مساله انتخاب فناوری مناسب در فرآیندهای مدیریت دانش از اهمیت ویژهای برخوردار است. در این مقاله با استفاده از معیارهای شناسایی شده از ادبیات موضوع و فرآیند تحلیل سلسله مراتبی، فناوریهای هر مرحله از فرآیندهای مدیریت دانش در شرکتهای بیمه ایران، ملت، البرز و سینا با استفاده از نرمافزار Expert Choiceبا یکدیگر مقایسه شدند. دادههای مورد نیاز پژوهش، با استفاده از دو پرسشنامهها جمعآوری شد. پرسشنامهها اول برای تعیین معناداری معیارهای انتخاب و فناوریهای هر یک از فرآیندهای مدیریت دانش و پرسشنامهها دوم برای اولویتبندی و تعیین وزن شاخصها مورد استفاده قرار گرفت. نتیجههای حاصل از مقایسه فناوریهای مدیریت دانش براساس 12 معیار انتخاب شده، نشان میدهد که فناوری پایگاه دانش در فرآیند کسب دانش، فناوری نظامهای آموزشی در فرآیند تسهیم دانش، فناوری نقشه دانش در فرآیند سازماندهی دانش و در نهایت فناوری نظام برنامهریزی منابع سازمان در فرآیند کاربرد دانش در شرکتهای بیمه دارای بیشترین اولویت بودهاند. در پایان این مقاله، نرمافزار تصمیمگیری طراحی شده جهت کمک به کارکنان شرکتهای بیمه در انتخاب فناوری مناسب برای هر یک از فرآیندهای مدیریت دانش تشریح شده است.
Nowadays knowledge management is an important element of organizations to gain competitive advantage, and one of the most important aspects of which is information technology. Due to the increasing growth in information technology field, insurance companies require an appropriate technology for knowledge management in their organizations. That is why choosing the right technology in knowledge management process is important. In this paper, by using criteria from the literature and using the analytic hierarchy process (AHP), the technologies of each stage of knowledge management of 4 Iranian insurance companies are compared with each other with the help of the Expert Choice software. The data needed for the study is gathered by two questionnaires, the first one aiming to determine the meaningfulness of the selection criteria and technologies of each KM processes, and the second to determine and prioritize the weight of the criteria. The results of the comparison of knowledge management technologies based on the 12 criteria demonstrate that knowledge-base technology in the knowledge acquisition process, technology education systems in the knowledge-sharing process, knowledge map technology in the knowledge organizing process, and enterprise resource planning system technology in the knowledge application process of the insurance companies have the highest priorities. Finally, the "decision-making software" designed to help the employees of the insurance companies select an appropriate technology for each stage of knowledge management by using the C# programming language.