چکیده:
هدف: هدف پژوهش تبیین ویژگیهای شیوه ها و فنون یاددهی و یادگیری مطلوب برنامه درسی زبان آموزی دوره ابتدایی در مناطق دوزبانه از دیدگاه معلمان استان چهارمحال و بختیاری بود.
روش: پژوهش حاضر از نظر نوع تحقیق، ترکیبی است. روایی پرسشنامه از طریق نظرات متخصصان و کارشناسان بررسی و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ محاسبه و 93/0 برآورد شده است. جامعه آماری در بخش کمی، مشتمل بر 968 نفر از معلمان ابتدایی استان چهارمحال و بختیاری در مناطق دوزبانه شهرستانهای شهرکرد، بِن، سامان و بخشهای بلداجی و جونقان بود و 275 نفر با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در بخش کیفی نیز نمونه آماری شامل 40 نفر از معلمان برتر استانی در دوره ابتدایی بود و از مصاحبه نیمهساختارمند برای گردآوری داده ها استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که معلمان در تبیین ویژگیهای شیوهها و فنون یاددهی و یادگیری مطلوب برنامهدرسی زبانآموزی دوره ابتدایی در مناطق دوزبانه، بیشترین اولویت را به روشهای پرسش و پاسخ، بحث گروهی و ایفای نقش و کمترین اولویت را به روشهای آموزش برنامهای میدهند. همچنین، کمبود رسانههای آموزشی و دیداری شنیداری و عدمتنوع در بهکارگیری شیوهها و فنون یاددهی و یادگیری، از مهمترین علل ضعف شیوهها و فنون یاددهی و یادگیری از دیدگاه معلمان بود. از سوی دیگر، بهرهمندی از نرمافزارهای آموزشی در تدریس و تدوین کتاب راهنمای تدریس بهعنوان مهمترین دلایل قوت شیوهها و فنون یاددهی و یادگیری مطلوب از دیدگاه معلمان بود. همچنین بین دیدگاه های معلمان از لحاظ متغیرهای جمعیتشناختی (جنس، مدرک تحصیلی و میزان سابقه) تفاوتی وجود نداشت.
Purpuse: The main purpose of this study was to
explain the characteristics of desired teaching and
Learning methods of elementary curriculum in
bilingual regions from teachers' point of views in
Chaharmahal and Bakhtiari province.
Method: The present study was interdisciplinary
in terms of research type. In order to collect data,
a researcher-made scale was used. Validity of the
questionnaire was evaluated through experts'
opinions, and its reliability was estimated by
Cronbach's alpha coefficient and estimated at 0/93.
The statistical population in the quantitative
section consists of 968 primary teachers of
Chaharmahal and Bakhtiari province in bilingual
regions of Shahrekord, Ben, Saman, and Boladji
and Juneqan districts. Using a Morgan sampling
table, 275 people were selected by cluster random
sampling as a statistical sample. In the qualitative
section, the sample includes 40 primary provincial
teachers in the elementary school. In the
qualitative section, a semi-structured interview
was used to collect data.
Findings: The main results of the research
indicated that in explaining the characteristics of
teaching methods and techniques of the teaching
and Learning methods of elementary curriculum
in bilingual regions, the highest priority is given to
questions of inquiry, group discussion and role
play, and the least priority are programmed
teaching methods. Also, the lack of educational
and audiovisual media and the lack of diversity of
teachers in teaching and learning techniques were
in between the most important causes of weakness
of teaching and learning techniques from
Teachers’ point of views. On the other hand, the
use of educational software in teaching and
developing a teaching guidebook were the most
important reasons for the strength of teaching and
learning techniques and learning. There is also no
difference between teachers' viewpoints on
demographic variables (gender, grade, and record
level)
خلاصه ماشینی:
فصلنامه علمي پژوهشي تدريس پژوهي Journal of Research in Teaching سال ششم – شماره اول – بهار ١٣٩٧ صفحات : ٩٨-٧٩ ٢٠١٨ Spring ,١ No ,٦ Vol تبيين شيوه ها و فنون ياددهي و يادگيري مطلوب در Explaining the Characteristics of Desired برنامه درسي زبان آموزي دوره ابتدايي مناطق دوزبانه از Teaching and Learning Methods of Elementary Curriculum in Bilingual ديدگاه معلمان Regions from Teachers' Point of Views احمد عربي ١، اصغر سلطاني Ahmad Arabi1, Asghar Soltani *2 2* ١.
چکيده Abstract Purpuse: The main purpose of this study was to هدف : هدف پژوهش تبيين ويژگيهاي شيوه ها و فنون ياددهي explain the characteristics of desired teaching andو يادگيري مطلوب برنامه درسي زبان آموزي دوره ابتدايي در Learning methods of elementary curriculum inbilingual regions from teachers' point of views in مناطق دوزبانه از ديدگاه معلمان استان چهارمحال و بختياري Chaharmahal and Bakhtiari province.
شيوه ها و فنون ياددهي و يادگيري مطلوب برنامه درسي Findings: The main results of the researchindicated that in explaining the characteristics of زبان آموزي دوره ابتدايي در مناطق دوزبانه ، بيشترين اولويت را به teaching methods and techniques of the teaching روش هاي پرسش و پاسخ ، بحث گروهي و ايفاي نقش و کمترين and Learning methods of elementary curriculumin bilingual regions, the highest priority is given to اولويت را به روش هاي آموزش برنامه اي ميدهند.