چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی ادراک و نگرش معلمان، متخصصان و اساتید دانشگاه نسبتبه ابعاد گوناگون برنامه درسی تربیت شهروند جهانی در دوره ابتدایی نظام آموزشی ایران بود. روش: این پژوهش بر مبنای رویکرد ترکیبی اکتشافی با مشارکت 34 نفر از اساتید، متخصصان و معلمان مرتبط با حوزه شهروندی جهانی که شیوه انتخاب آنها هدفمند از نوع گلوله برفی بود و همچنین 387 نفر از معلمان مدارس ابتدایی شهر تهران که به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند، انجام شد. هدف مرحله کیفی کاوش مقولههای مرتبط با برنامه درسی تربیت شهروند جهانی و فراهم نمودن مبنایی برای طراحی پرسشنامه و مدل مفهومی برای استفاده در مرحله کمی بود. تجزیهوتحلیل معادلات ساختاری در مرحله کمی مدلی دوازده عاملی فراهم نمود که روابط بین عوامل برنامه درسی تربیت شهروند جهانی در دوره ابتدایی را نشان میدهد. یافتهها: نتایج پژوهش نیز به توصیف و تبیین عوامل و مقولههای مدل اکتشافی و راهکارها و یافتههای حاصل از آن پرداخته است.
Purpose: The present study aimed to investigate the perceptions and attitudes of teachers, experts and faculty members toward the curriculum of global citizenship education in elementary schools of Iran for designing a model.
Method: This research was based on exploratory mix method approach with the participation of 34 faculty members, experts and teachers, whose selection, alongside another 387 elementary school teachers, was carried out in Tehran. The purpose of the qualitative stage was to explore the categories related to the curriculum of global citizenship education and to provide a basis for designing a questionnaire and a conceptual model for the quantitative phase. The analysis of structural equations in the quantitative phase provides a 12-factor model that illustrates the relationship between the discovered factors.
Findings: The results of this study describe and delineate the factors and categories of the exploratory model and its solutions and findings.
خلاصه ماشینی:
فصلنامه علمي پژوهشي تدريس پژوهي Journal of Research in Teaching سال هفتم – شماره اول – بهار ١٣٩٨ صفحات : ٤٣-٢١ Vol 7, No 1, Spring 2019 مدل ادراک و نگرش معلمان ، متخصصان و اساتيد The Model of Perception and Attitude of Teachers, Experts and Faculty Members دانشگاه نسبت به برنامه درسي تربيت شهروند Toward the Curriculum of Global جهاني در دوره ابتدايي نظام آموزشي ايران Citizenship Education in Elementary Schools of Iran's Educational System عباس پورسليم ١*، محبوبه عارفي ٢، A.
Global Citizenship Education: An Emerging Perspective ازجمله مهارت هاي تفکر انتقادي و تفکر خلاق ، توانايي مبارزه با بيعدالتي، مسئوليت پذيري، توانايي درک متقابل ، همکاري و مشارکت ، احترام به سنن و فرهنگ ها، آگاهي از حقوق بين المللي و محيط زيست ، صلح و حقوق بشر و احترام به نژاد و مذاهب را به طور يکپارچه و جامع در دانش آموزان پرورش دهد، در دسترس نيست (٢٠١٧ ,Butcher)؛ بنابراين با توجه به موارد مذکور و همچنين کمبود تحقيقات انجام شده در مورد متغيرهاي تربيت شهروند جهاني و لزوم اين امر مهم جهت ياريرساندن در دست يابي به اهداف پيش روي آموزش وپرورش و ساير نهادهاي مربوطه ، ضرورت و اهميت پژوهش هاي مرتبط با تربيت شهروند جهاني بيشتر نمود پيدا ميکند (٢٠١٧ ,.