چکیده:
هدف از این پژوهش بررسی تاثیر اجرای رویکرد کلاس معکوس بر یادگیری، احساس تعلق، انگیزش و خودتنظیمی در مقایسه با رویکرد سنتی میباشد. روش پژوهش از لحاظ هدف از نوع کاربردی و از نظر ماهیت در زمره تحقیقات شبه آزمایشی قرار دارد. جامعه پژوهش، دانش آموزان پایه ششم دوره ابتدایی شهر بابلسر به تعداد1450نفر در سال تحصیلی 97-96 میباشد. نمونهگیری از میان مدارسی که در طرح تدریس تخصصی شرکت کردهاند انجام شد، بطوریکه در گروه کنترل 30 نفر و در گروه آزمایش نیز 30 نفر همتاسازی شدند. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش سه پرسشنامه استاندارد انگیزه یادگیری(توان، چین و شی)،احساس تعلق به مدرسه (بری، بتی و وات)، انگیزش پیشرفت(واینر)، و پرسشنامه خود تنظیمی(بوفارد) و برای سنجش تاثیر رویکرد کلاس معکوس بر یادگیری دروس علوم و ریاضی از آزمون محقق ساخته به عنوان پیشآزمون و پسآزمون استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز از روشهای آمار توصیفی و استنباطی (تحلیل کواریانس و آزمون تی مقایسه میانگینها) استفاده شده است. یافتهها نشان دادکه رویکرد کلاس معکوس بر متغییر پیشرفت تحصیلی علوم( با مقدار f=0.00) و ریاضی( با مقدار f=0.010) تاثیر معناداری داشته است. در رابطه با انگیزه یادگیری علی رغم تاثیر معنا دار در برخی مولفههای انگیزه یادگیری، اما به طور کلی(مقدار f=0.554 ) رویکرد کلاس معکوس در انگیزه یادگیری علوم و ریاضی موثر نبوده است، اما استفاده از رویکرد کلاس معکوس در مقایسه با رویکرد سنتی بر متغیرهای احساس تعلق، انگیزش و خودتنظیمی تاثیر مثبت داشته است.
The purpose of this study was to investigate the effect of implementing the reverse class approach on learning, sense of belonging, motivation and self-regulation in comparison with the traditional approach. The research method is applied in terms of purpose and is among the quasi-experimental researches in terms of nature. The study population is 1450 students of the sixth grade of elementary school in Babolsar in the 97-96 academic year. Sampling was done among the schools that participated in the specialized teaching project, so that 30 people in the control group and 30 people in the experimental group were matched. The instruments used in the research were three standard questionnaires: learning motivation (power, china and object), sense of belonging to school (Barry, Betty and Watt), motivation for progress (Wiener), and self-regulatory questionnaire (Beauford) to measure the impact of the reverse class approach. The researcher-made test was used as a pre-test and post-test for learning science and mathematics courses. Descriptive and inferential statistical methods (analysis of covariance and t-test comparing means) were used to analyze the data. Findings showed that the inverse class approach had a significant effect on the variables of academic achievement of science (with value f = 0.00) and mathematics (value f = 0.010). Regarding learning motivation, despite the significant effect on some components of learning motivation, but in general (value f = 0.554) the reverse class approach was not effective in motivation to learn science and mathematics, but the use of the reverse class approach compared to the traditional approach It had a positive effect on the variables of sense of belonging, motivation and self-regulation.
خلاصه ماشینی:
طرح ريزي فرايند ياددهي يادگيري در آموزش معکوس به شيوه علمي و با بهره گيري از فناوري، به گونه اي است که دانش آموزان ضمن اينکه آموزش ميبينند، با انضباط علمي نيز آشنا ميشوند، و معلم نيز در رويکرد کلاس معکوس ضمن خارج کردن محيط يادگيري از حالت رکود، کسالت آور، رخوت و انفعالي،موجبات پرورش مهارت هاي مطالعاتي مستقل در دانش آموزان فراهم مينمايد Devlin and Samarawickrema, 2010; Hosseini Nasab and Fallah, 2008; Zahiri, 2012; ) Khadivi and Malek Mohammadi, 2008; Schultz, Duffield, Rasmussen and :ageman, .
نتايج اين پژوهش نيز نشان داد که استفاده از روش تدريس کلاس معکوس باعث افزايش انگيزه ي پيشرفت تحصيلي دانش آموزان پايه پنجم در درس مطالعات شده است .
مسئله اساسي تحقيق حاضر بررسي تأثير اجراي رويکرد کلاس معکوس را بر يادگيري، احساس تعلق ، انگيزش و خودتنظيمي در مقايسه با رويکرد سنتي در بين دانش آموزان پايه ششم ابتدايي شهر بابلسر است .
آموزش به روش معکوس ، رويکرد نسبتا جديدي در دنياست و حداقل به عنوان يک راه حل در اين پژوهش ارزش و اهميت بررسي دارد، لذا تحقيق حاضر در نظر دارد تا تأثير اجراي رويکرد کلاس معکوس را بر يادگيري، احساس تعلق ، انگيزش و خودتنظيمي در مقايسه با رويکرد سنتي در بين دانش آموزان پايه ششم ابتدايي شهر بابلسر بررسي نمايد.
(2018) The effect of reverse education method on learning work and technology course, Journal of Research in Teaching, 6 (2), 1-14.
Design of Educational Course for water Consumption based on Flipped Learning (A qualitative research), Journal of Research in Teaching, 6 (4), 166-188 (Persian) Rowe, F.