چکیده:
دانش آموزان با نیازهای ویژه که در مدارس خاص تحصیل میکنند از لحاظ اجتماعی در جایگاه ویژه ای
قرار دارند و به همان نسبت توقع تحصیلی والدین» معلمان و جامعه از آنها در سطح بالایی قرار دارد وفشار
ناشی از این این عامل سلامت روان این دانش آموزان را تهدید میکند. پژوهش حاضر با هدف بررسی
محیط خانوادگی و انتظارات تحصیلی بالای والدین و مشکلات روانشناختی در بین دانش آموزان با
نیازهای ویژه است. تعداد شرکت کنندگان ۱۲۰ نفر از دانش آموزان تیزهوش مدارس سه گانه پسرانه
هاشمی نژاد مشهد و دخترانه فرزانگان مشهد بودند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه استرس انتظارات
تحصیلی آنگک و هوان» پرسشنامه سلامت روانی گلدبرگ بودند که یافتههای به دست آمده از ضریب
همبستگی اسپیرمن نشان داد مشکلات روانشناختی با استرس تحصیلی رابطه معناداری دارد R=0/673 در
سطح p>0/001 داشتند و با بالا رفتن میزان استرس تحصیلی باعث افزایش مشکلات روانشناختی برای
دانش آموزان میشود.
خلاصه ماشینی:
ابزارهاي پژوهش شامل پرسشنامه استرس انتظارات تحصيلي آنگ و هوان ، پرسشنامه سلامت رواني گلدبرگ بودند که يافته هاي به دست آمده از ضريب همبستگي اسپيرمن نشان داد مشکلات روانشناختي با استرس تحصيلي رابطه معناداري دارد٠٦٧٣=R در سطح ٠٠٠١>p داشتند و با بالا رفتن ميزان استرس تحصيلي باعث افزايش مشکلات روانشناختي براي دانش آموزان ميشود.
واژه هايکليدي: انتظارات تحصيلي، مشکلات روانشناختي، تيزهوشان بررسي محيط خانوادگي و انتظارات تحصيلي بالاي والدين بر مشکلات روانشناختي دانش آموزان مدارس ويژه و خاص سال چهارم ، شماره بيست و چهارم ، بهار ١٤٠٠ مقدمه در بين تمام نهادها و موسسات اجتماعي، خانواده مهم ترين و اثربخش ترين نقش ها را در زندگي افراد ايفا ميکند.
به طور کلي نتايج به دست آمده حاصل از اين پژوهش نشان داد که بين کارکرد پايين خانواده با 3 بررسي محيط خانوادگي و انتظارات تحصيلي بالاي والدين بر مشکلات روانشناختي دانش آموزان مدارس ويژه و خاص سال چهارم ، شماره بيست و چهارم ، بهار ١٤٠٠ کارايي ضعيف تحصيلي نوجوانان دوره راهنمايي رابطه معناداري وجود دارد.
7 بررسي محيط خانوادگي و انتظارات تحصيلي بالاي والدين بر مشکلات روانشناختي دانش آموزان مدارس ويژه و خاص سال چهارم ، شماره بيست و چهارم ، بهار ١٤٠٠ فهرست منابع و مآخذ __ Bakhshaei, Noor Mohammad (2009) The role of the family in raising children.