چکیده:
با توجه به این که جزیره کیش به عنوان مهمترین محل جهت انجام ورزشهای دریایی می باشد لذا هدف از انجام پژوهش حاضر، پیشبینی رفتار مشتریان کلوپهای ورزشهای دریایی جزیره کیش بود. بدین منظور پرسشنامهای محققساخته طراحی گردید. روایی این پرسشنامه توسط 8 تن از متخصصان و استادان دانشگاه تأیید و پایایی آن نیز طی یک مطالعه مقدماتی در میان 30 نفر از جامعه تحقیق با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به دست آمد. جامعهی آماری شامل مشتریان کلیه کلوپهای ورزشهای دریایی جزیره کیش بود (تعداد دقیق جامعه آماری مشخص نبود). تعداد 395 پرسشنامه میان مشتریان توزیع شد که از این بین 350 پرسشنامه تکمیل و عودت داده شد. در این پژوهش از آمار توصیفی برای توصیف وضعیت جمعیت شناختی پاسخدهندگان و در بخش آمار استنباطی از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون، اسپیرمن و آزمونهای رگرسیون چدگانه و تحلیل واریانس استفاده شد. بدین منظور از نرم افزارهای MS-Excel ، SPSS ver 18 بهره گرفته شد. نتایج تحقیق نشان داد که مؤلفههای مختلف کیفیت خدمات شامل موارد کیفی ملموس، اعتماد، پاسخگویی، اطمینان و همدلی بودند که به غیر از مؤلفۀ اعتماد (363/0=P)، بقیه مولفهها به عنوان مؤلفههای پیشبین وفاداری مشتریان شناخته شدند. به عبارتی دیگر همهی مولفههای کیفیت خدمات، به غیر از مولفه اعتماد بر وفاداری مشتریان کلوپهای ورزشهای دریایی جزیره کیش اثرگذار بودند.
According to the importance of Kish Island as the most important location of aquatic sports, the current study investigates the prediction of customers’ behavior of aquatic sport clubs in the Kish Island. In order to do so a questionnaire was designed. Validity of the questionnaires was approved by 8 experts and university professors and its reliability was checked in a pilot study between 30 samples of statistical population by the Alpha Cronbach test. Statistical population of the present study was all the customers of the water sport clubs in The Kish Island. (The number of statistical population was not determined). 395 questionnaires were distributed and finally 350 of them were filled out and sent back. Descriptive statistics were used in order to describe demographics situation of the replicants and Pearson, Spearman correlation and multiple regression and variance analysis were used to verify the inferential statistics. So MS Excel, SPSS Ver 18 software were used. The results of the study revealed that different variables of the services quality were consisted of concrete quality, trustfulness, being respondent, confidence and empathy. All the variables were considered as the predictive of customers’ behavior except trustfulness variable (p-0/363). In other words all the variables in the context of customers’ behavior were effective on the faithfulness of the aquatic sport club customers’ except trustfulness variable.