چکیده:
هدف کلی پژوهش تحلیل محتوای برنامه درسی مطالعات اجتماعی و هدیه های آسمانی سال تحصیل ٩٧
٩٦ دوره ابتدائی از منظر توجه و زمینه سازی فرهنگ وقف می باشد. روش پژوهش تحلیل محتوای کمی
است. جامعه آماری تحقیق، کتاب درسی تعلیمات اجتماعی و هدیه های آسمانی مقطع ابتدایی و واحدهای تحلیل کلیه متون، تصاویر، فعالیت های کلاسی و پرسش ها می باشند، با توجه به محدود بودن جامعه آماری روش نمونه گیری به صورت تمام شمار است. ابزار تحقیق را سیاهه تحلیل محتوا تشکیل می دهد، دارای ٤ مولفه وقف، بخشش، هدیه و نذر و سه بعد مهارتی، شناختی و عاطفی میباشد که طبق آن محتوای کتاب ها کدگذاری شده و اطلاعات جمع آوری شده در جداول جداگانه برای هر درس و هر دو کتاب
تعلیمات اجتماعی و هدیه های آسمانی مقطع ابتدایی انجام پذیرفته است. تحلیل نهایی این تحقیق که بیانگر میزان و اهمیت مولفه های وقف، بخشش، هدیه و نذر از بعد مهارتی، شناختی و عاطفی در محتوای
کتاب هاست، از طریق آمار توصیفی صورت گرفته است. در یک تحلیل کلی مشخص گردید که از بین
مولفه های در نظر گرفته شده در کتاب تعلیمات اجتماعی و هدیه های آسمانی در مجموع در کتب
مطالعات اجتماعی و هدیه های آسمانی دوره ابتدایی 28مرداد مورد (39/4 درصد)به بخشش، ٤٠ مورد (56/3 درصد )به هدیه و ٣ مورد(4/3 درصد) به نذر اشاره شده است که ١٤ مورد (19/7 درصد)آنها از حیطه
مهارتی، ٢٤ مورد (33/8 درصد )عاطفی و ٣٣ مورد (46/5 درصد )شناختی میباشد. لازم به ذکر است فراوانی مفاهیم وقف در کتاب مطالعات اجتماعی بسیار پایین است و به کلمه وقف در این دو کتاب اشاره
نشده است.
خلاصه ماشینی:
com چکيده هدف کلي پژوهش تحليل محتواي برنامه درسي مطالعات اجتماعي و هديه هاي آسماني سال تحصيل ٩٧-٩٦ دوره ابتدائي از منظر توجه و زمينه سازي فرهنگ وقف ميباشد.
ابزار تحقيق را سياهه تحليل محتوا تشکيل ميدهد، داراي ٤ مولفه وقف ، بخشش ، هديه و نذر و سه بعد مهارتي، شناختي و عاطفي ميباشد که طبق آن محتواي کتاب ها کدگذاري شده و اطلاعات جمع آوري شده در جداول جداگانه براي هر درس و هر دو کتاب تعليمات اجتماعي و هديه هاي آسماني مقطع ابتدايي انجام پذيرفته است .
در يک تحليل کلي مشخص گرديد که از بين مولفه هاي در نظر گرفته شده در کتاب تعليمات اجتماعي و هديه هاي آسماني در مجموع در کتب مطالعات اجتماعي و هديه هاي آسماني دوره ابتدايي ٢٨ مورد (٣٩/٤ درصد) به بخشش ، ٤٠ مورد (٥٦/٣ درصد) به هديه و ٣ مورد (٤/٣ درصد) به نذر اشاره شده است که ١٤ مورد (١٩/٧ درصد) آنها از حيطه مهارتي، ٢٤ مورد (٣٣/٨ درصد) عاطفي و ٣٣ مورد (٤٦/٥ درصد) شناختي ميباشد.
نتايج بررسي اين فرضيه براي مولفه هاي بخشش ، هديه و نذر به صورت جدول زير است : جدول ٤-١٥ نتايج آزمون خي دو (به تصویر صفحه رجوع شود)فراواني مؤلفه هاي وقف در کتب (هديه ها و علوم اجتماعي) به چه ميزان است ؟ بعد از تحليل نهايي محتواي کتاب ، اطلاعات به دست آمده حاکي از آن است که در محتواي کتاب هديه هاي آسماني پايه دوم ٤ مورد (٢١ درصد) به بخشش و ١٥ مورد (٧٩ درصد) به هديه اشاره شده است که ٣ مورد (١٥/٨ درصد) آنها از حيطه مهارتي، ٨ مورد (٤٢/١ درصد) عاطفي و ٨ مورد (٤٢/١ درصد) شناختي ميباشد.