چکیده:
رضایت شغلی یکی از متغیرهای مهم در ارزیابی سلامت کاری است. بدیهی است که با توجه به اینکه
نارضایتی و ترک شغل از جمله مواردی است که در دنیای امروز افزایش یافته و یکی از عوامل تاثیرگذار
بر آن فرسودگی شغلی افراد است، بنابراین تحقیق حاضر می کوشد تا اثر بخشی آموزش گروهی درمان
شناختی– رفتاری بر فرسودگی شغلی و رضایت شغلی در پرستاران را بررسی کند. روش مطالعه نیمه
تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل پرستاران بیمارستان های
دولتی شهر بجنورد بود که ٣٠ نفر از آنها با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی
در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه ١٥ نفر) جایدهی شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه رضایت شغلی
پاول دی اکسپکتور (١٩٩٧) و پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلچ (١٩٨٥) بود. آموزش در ٩ جلسه ٦٠
دقیقهای به صورت ٢ بار در هفته برای گروه آزمایش برگزار شد ولی گروه کنترل مداخلهای دریافت
نکرد. یک ماه بعد از اتمام آموزش، پس آزمون برای هر دو گروه اجرا شد. داده ها با استفاده از تحلیل
کوواریانس نشان دادند که آموزش گروهی درمان شناختی – رفتاری توانسته در سطح P<0/0001باعث کاهش فرسودگی شغلی و افزایش رضایت شغلی شود. بنابراین میتوان اینطور نتیجه گیری کرد که؛ از
آموزش گروهی درمان شناختی– رفتاری برای افزایش رضایت شغلی و کاهش فرسودگی شغلی در
پرستاران می توان استفاده کرد
کاهش فرسودگی شغلی و افزایش رضایت شغلی شود. بنابراین می توان اینطور نتیجه گیری کرد که؛ از
آموزش گروهی درمان شناختی– رفتاری برای افزایش رضایت شغلی و کاهش فرسودگی شغلی در
پرستاران می توان استفاده کرد
خلاصه ماشینی:
اثربخشي آموزش گروهي درمان شناختي – رفتاري بر فرسودگي شغلي و رضايت شغلي در پرستاران احمد باور کارشناسي ارشد روانشناسي باليني چکيده رضايت شغلي يکي از متغيرهاي مهم در ارزيابي سلامت کاري است .
1. Maslach Burnout Inventory (MBI) فرضيه اول پژوهش : آموزش درماني شناختي- رفتاري بر افزايش رضايت شغلي تاثير دارد.
جدول ٢: بررسي آزمون لوين در شاخص "رضايت شغلي" (به تصویر صفحه رجوع شود) با توجه به آماره آزمون لوين ميزان ١٢/٤٣ = (١٢٨)F ميباشد که از نظر آماري معنادار نبوده و فرض همگني واريانس رعايت شده است .
يافته هاي استنباطي پژوهش جدول ٥: بررسي آزمون لوين در شاخص "فرسودگي شغلي" (به تصویر صفحه رجوع شود)با توجه به آماره آزمون لوين ميزان ٠/٠١٩ = (١٢٨)F ميباشد که از نظر آماري معنادار نبوده و فرض همگني واريانس رعايت شده است .
در اين قسمت به بررسي آزمون فرضيه هاي فرعي در ارتباط با يه مقياس فرعي"خستگي عاطفي " فرسودگي شغلي ميپردازيم که به شرح زير است : جدول ٨: بررسي آزمون لوين در شاخص "خستگي عاطفي" F درجه آزادي١ درجه آزادي٢ سطح معناداري (به تصویر صفحه رجوع شود)با توجه به آماره آزمون لوين ميزان ١٤.
جدول ٩: تحليل کوواريانس مرتبط با تاثير درمان رفتاري- شناختي خستگي عاطفي در مرحله پس آزمون (به تصویر صفحه رجوع شود)همان گونه که مشاهده ميشود، پس از حذف اثر پيش آزمون و اجراي تحليل کوواريانس تفاوت خستگي عاطفي در پيش و پس آزمون به ميزان (٠٠٤٩=F) در سطح ٠/٠٥، تفاوت معنيدار وجود دارد.